Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


sociala medier

Låt inte sociala medier bli en dyr tidstjuv

fredag, 14 oktober, 2016

spridning_socialamedier_ovning

Häromdagen utmanades jag (Lena) av en vän och kollega som helt enkelt undrade: Hur blir det business i sociala medier?

Det finns många svar på den frågan. Både bra och dåliga! Personligen är jag smått allergisk mot buzzwords och standardsvar. Dessutom gäller inte gårdagens svar idag. Mycket har hänt med människors medievanor de senaste åren.

Men, vad som skapar engagemang och spridning i sociala medier, det är inget hokus pokus. Det finns både ordentlig forskning och mindre vetenskapliga studier som kommer fram till ungefär samma saker. Så, visst finns det gemensamma nämnare för ”bra innehåll”.

Kreafons kurser brukar vi köra en ”spridningseffekt-övning”, just för att arbeta med tänket bakom att skapa engagemang och spridning. Fram till nu är det säkert ett hundratal kursdeltagare som gjort övningen, om inte fler.

Våra kursdeltagare är marknadsförare och kommunikatörer från både små och stora företag och organisationer. De flesta har flera års arbetslivserfarenhet, och arbetar dagligen med sociala medier. De är alltså inga noviser. Men ändå:

Jag skulle nog säga att runt 90% av kursdeltagare som har gjort övningen inte känner sig bekanta med resonemangen bakom just denna övning. De har inte gjort något liknande tidigare. Övningen handlar om att bli medveten om och ta till vara på kända faktorer som triggar engagemang och spridning i sociala medier. Självklart är vi glada över att kunna tillföra nya kunskaper, det är ju därför vi har våra utbildningar. Men:

Det här säger en del om hur ovanligt det är att tänka strategi och taktik för sådant som triggar engagemang och spridning. Tänk vad många företag går miste om! Och vad dyrt det måste bli att lägga ner så mycket tid utan att det händer något…

Vill du också göra något åt er dyra tidstjuv? Välkommen att kontakta oss för goda råd, smarta strategier och färska kunskaper.

Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.