Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


sociala mediervarumärke & strategisk kommunikation

Störst av allt är varumärket – men sociala medier är inte så dumt det heller

onsdag, 23 november, 2016

varumarke

Många företag och organisationer vill digitalisera sin kommunikation och anpassa sin marknadsföring till digitala kanaler. Var finns kunderna? Hur når vi ut? Vilken är den bästa kanalen? Hur får vi fler följare och gillare i sociala medier?

En del har upptäckt att det inte är helt lätt att få till det i sociala medier (Varför får vi inga likes?). Andra har känt av Facebooks begränsade räckvidd (Varför ser inte folk det vi postar längre?) medan somliga är missnöjda med dålig räckvidd på Facebooks annonser (Funkar annonserna på Facebook egentligen?).

Det finns massor av smarta strategier och taktiska knep att ta till för att förbättra sin närvaro, räckvidd och marknadsföring i sociala medier. Till exempel att välja rätt kanaler och använda dem på rätt sätt, eller att bli bättre på content marketing och ha en genomtänkt innehållsstrategi.

Och, det finns en ”genväg” också. En genväg som gör att du inte kommer att behöva anstränga dig lika mycket som andra, och ändå få följare, gillare och likes – vilken kanal du än befinner dig i.

Genvägen heter ett starkt varumärke. Ett starkt varumärke har sina fans och anhängare, oavsett om kanalen heter Facebook, Youtube, Instagram, Twitter, Snapchat eller något annat. När till exempel Ikea och H&M gjorde entré i sociala medier för några år sedan var det inga som helst problem att få följare.

För starka varumärken är utmaningen inte att få följare, gillare, likes och reaktioner. Istället handlar det om att se till att använda kanalen på ”mesta möjliga varumärkesbyggande vis” – vilket egentligen ”bara” handlar om att göra det man alltid gjort, eftersom det är det som fansen gillar.

Med andra ord har du mycket ”gratis” när du har ett starkt varumärke. Men hur kommer man dit då, hur skapar man ett starkt varumärke?

De flesta befinner sig i rakt motsatt situation: man är inte så känd och därför vill man stärka varumärket med hjälp av till exempel sociala medier och andra digitala kanaler. Och självklart går det! Det är bara en sak som är viktig att tänka på. Det går inte att skapa ett starkt varumärke enbart via sociala medier. Sociala medier är bara en del av en helhet. Precis som reklam, PR och annan marknadsföring. Och en massa annat.

Kännetecken för starka varumärken är – förutom att de har en genomtänkt marknadsföring och kommunikation – att de är resultatet av drivna och engagerade människor, vägledda av en tydlig vision. Och att de levererar det som kunderna förväntar sig (och mer därtill).

Världens starkaste varumärken eller Sveriges starkaste varumärken är inte skapade i sociala medier, helt enkelt för att dessa varumärken är bra mycket äldre än vad sociala medier är. Dessa varumärken har en lång historia av konsekvent och affärsmässigt tänk bakom sig – och en briljant marknadsföring och kommunikation – och de ser till att fortsätta sin varumärkesbyggande kommunikation i sociala medier). På samma vis funkar det idag. Allt måste hänga ihop.

Kort sagt, även om du så vore bäst i världen på sociala medier så kan du inte på egen hand utveckla ett starkt varumärke. Ledningsgruppen och alla andra delar av er verksamhet måste vara med på banan också – det är ett teamwork!

Läs mer: Varumärke och varumärkesutveckling och Digital kommunikation
Foto: Bildarkiv, Kreafon

inspo_foretagsutbildning

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Kontakta Kreafon!