Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


affärsutveckling & verksamhetsutvecklingdigitaliseringsociala medier

Nya tider för sälj och marknadsföring B2B

onsdag, 18 januari, 2017

businesstobusiness

Vi är mitt upp i en väldigt spännande tid vad gäller marknadsföring! Nya medier och kanaler förändrar de tidigare sanningarna och förutsättningarna. Kanske är konsumentföretag de som känner av det först, men även för business to business-företag ser förutsättningarna annorlunda ut nu jämfört med 5-10 år sedan.

För vad gör man som företag när

  • tidningen man brukade annonsera i inte finns kvar?
  • det kommer in nya digitala spelare (från andra sidan jordklotet) i branschen?
  • man upptäcker att säljarbetet inte fungerar som förut?
  • kunderna börjar köpa på nätet istället för på det traditionella viset? Kanske direkt via leverantören istället för hos sin återförsäljare i Sverige som förut.
  • det känns som att man inte förstår någonting…

Antingen kan man blunda för förändringarna, kanske rentav hoppas att de ”går över”. Det kan fungera ett tag, i vissa branscher i flera år, men det är ändå ingen strategi att rekommendera.

Stora förändringar går sällan över. Däremot övergår saker och ting till något annat. Inför sådana omvälvande förändringar är det klokt att förbereda sig – och att inte vänta för länge, för då kan det vara för sent.

Jag (Lena) kan förstå att förändringar känns jobbiga. Det tycker vi nog alla ibland. Särskilt illa tycker vi om förändringar vi inte rår över själva. Paradigmskiftet inom marknadsföring och digital kommunikation är ett sådant. Förändring sker vare sig vi vill eller inte.

Till alla marknadschefer, säljchefer, företagsledare med flera som känner ett motstånd till ”det nya” vill jag ge två goda råd:

  • Omvälvande utveckling går inte att förhindra. Förändringar i omvärlden kommer att påverka även ert företag, förr eller senare. Oavsett vad du har för argument mot att nya företeelser är dåliga, så kommer du inte att kunna förhindra dem. Visst, kunderna kanske går miste om kvalificerad rådgivning när de köper på nätet istället för via era säljare, men om kunden vill köpa på nätet kommer kunden att göra det.
  • Hitta sätt att förhålla dig till nya förutsättningar. Det är klokare att acceptera vissa förändringar istället för att slösa energi på att försvara rådande system och rutiner. Ni kan dra nytta av dagens förutsättningar. Lägg tid på att ta reda på vilka som är era bästa möjligheter.

För business to business-företag kan aktuella frågor vara till exempel:

  • Håller vår säljorganisation idag, eller bör vi uppdatera säljarbetet och digitalisera på något sätt? T.ex börja sälja på nätet och att våra säljare börjar ägna sig åt säljarbete även i sociala medier och andra digitala kanaler?
  • Kan vi dra nytta av nya förutsättningar vad gäller vår marknadsföring? Är det klokt att enbart använda den reklambyrå vi använt de senaste 10 åren eller bör vi uppdatera vår egen organisation och marknadsavdelning?
  • Vill kunderna kunna kontakta oss och få våra nyheter på andra sätt och i andra kanaler, inte bara via hemsidan, telefon och mail? Borde vi titta närmare på hur vi kan använda sociala medier som t.ex Linkedin och Twitter?

Sist men inte minst. Ett vanligt missförstånd i många sammanhang verkar vara att det måste vara det ena eller det andra. Antingen ”gammalt” eller ”nytt”. Svart eller vitt. Så måste det inte alls vara. Varför inte dra nytta av det bästa av två världar?

Till exempel: Man måste inte sluta upp med det traditionella säljarbetet, kundmöten och handslag bara för att säljarna börjar använda digitala kanaler och sociala medier i sitt säljarbete.

Det ena måste inte utesluta det andra.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.