Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


affärsutveckling & verksamhetsutvecklingarbetsgivarvarumärke & employer brandingvarumärke & strategisk kommunikation

Visionen och varumärket #3

torsdag, 26 januari, 2017

vision_varumarke_3

Fortsättning från föregående bloggpost.

Jag tycker som sagt att en varumärkesplattform ska vara ett styrdokument för både verksamhet, affär och marknadsföring.

Men väldigt många varumärkesplattformar fungerar enbart som grund för kommunikation och marknadsföring. Det kan vara utomordentligt bra för produktvarumärken, men för företagsvarumärken och arbetsgivarvarumärken blir det inte så bra.

Att utveckla ett starkt varumärke handlar ju både om att göra och att kommunicera/marknadsföra – och att alla i verksamheten ska vara delaktiga, på ett eller annat sätt.

Alla strategier – oavsett de gäller kompetensförsörjning, affärsutveckling, försäljning, kundservice eller marknadsföring – måste samordnas för att bli riktigt bra. När man låter varumärkesplattformen ligga till grund för alla strategier får man den samordning som behövs.

Så här alltså: vision (”drömmen”) –> varumärkesplattform (”grunden för hur företaget/verksamheten ska drivas, och varför) –> strategier för kommunikation, marknadsföring, rekrytering, försäljning, kundservice med mera –>uppfyllda mål

Med en sådan kedja är man på väg mot ett starkare varumärke, på riktigt. Och att få till en sådan kedja kräver förstås att ledningen är med på banan – det här handlar ju om hur man vill och ska driva verksamheten, och det kan inte avgöras på kommunikationsavdelningen eller marknadsavdelningen.

Fortsättning följer: Visionen och varumärket #4

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.