Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


marknadsföring & reklamPR & kommunikationsociala medier

Marknadsföring och digital marknadsföring

måndag, 20 mars, 2017

digital_marknadsforing

Det finns marknadsföring och så finns det digital marknadsföring. Åtminstone i de flesta fall. Visst beror det på bransch och så, men generellt sett pratas det ofta om ”marknadsföring” och ”digital marknadsföring”. Eller ”kommunikation” och ”digital kommunikation”.

Som om det finns riktig marknadsföring. Och sedan finns det digital marknadsföring också. Eller som om att ”digital marknadsföring” bara skulle vara google adwords.

För mig (Lena) finns det marknadsföring och kommunikation* – och en väldigt stor del är digital nuförtiden. Visst använder även jag mig av orden ”digital marknadsföring” och ”digital kommunikation”, men det är för att vara extra tydlig, jag vill ju försäkra mig om att alla förstår vad jag menar…

Men egentligen. Är det inte dags att sluta dela upp det i ”marknadsföring” och ”digital marknadsföring”? Eller varför inte nulägesanpassa det lite och istället säga ”marknadsföring” och ”analog marknadsföring”? :)

Foto: Bildarkiv, Kreafon

*Värt att tillägga: För mig är marknadsföring och kommunikation inte synonymer. En stor del av ett företags kommunikation är de facto marknadsföring, men det finns även kommunikation som inte är det, åtminstone inte på ett direkt sätt. Internkommunikation till exempel. Eller kriskommunikation.

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.