Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


entreprenörskap, företagande, näringslivmarknadsföring & reklamsociala medier

Så blir sociala medier småföretagarens bästa vän

tisdag, 4 april, 2017

företagarutbildning

Med jämna mellanrum håller jag utbildningar för enmansföretagare och småföretagare, på uppdrag av till exempel företagarföreningar, näringslivsprojekt och eu-projekt i kommuner och regioner. Bland annat har jag vid flera tillfällen fått möjlighet att träffa småföretagare inom besöksnäringen, via utbildningar och projekt hos Turistrådet Västsverige.

Det är alltid lika roligt att träffa driftiga företagare! Och en småföretagares vardag är ju lite speciell. Förutom att vara en fena på det man gör (driva café eller butik till exempel) måste man ofta vara något av en mångkonstnär och ha koll på allt från bokföring till marknadsföring. Och! Kunna trolla med knäna för att få tiden att räcka till…

I en företagares vardag finns sällan tid att lägga undan allt för att ägna en hel vecka åt att göra Den perfekta strategin för företagets marknadsföring och sociala medier. Det fungerar helt enkelt inte så.

Jag gillar utmaningarna i små företag. Och jag imponeras av drivet och den speciella arbetsglädjen som finns i fåmansföretag och ägarledda bolag. Det är kul att hitta lösningar som passar – och gör nytta – i mindre företag.

Sociala medier och digital marknadsföring passar det lilla företaget som handen i handsken, eftersom det går att göra så mycket utan att det behövs en stor budget.

Kruxet är tiden, förstås. För även om sociala medier inte kostar pengar, så kostar sociala medier tid. Det behövs tid för att fixa med facebooksidan, fota, instagramma, blogga, skriva nyhetsbrev eller vad som nu ska göras.

Föga förvånande handlar alltså många av mina företagarutbildningar om hur man använder sin tid på smartast vis. Här är några bra saker att tänka på för småföretagare med många bollar i luften:

  • Satsa på sådant som gör nytta, det vill säga ger nya kunder eller stärker varumärket, alltså sprider företagets goda rykte till relevanta personer.
  • Skaffa dig kunskaper så att du kan göra så mycket som möjligt på egen hand och på ett tidseffektivt sätt.
  • Träna och inspireras! Det lättaste (eller minst svåra) i sociala medier är att lära sig ”det tekniska”, alltså hur det funkar att twittra, publicera en bild på Instagram eller sköta en företagssida på Linkedin. Det svåra är att få fram ett proffsigt och effektivt innehåll, till exempel fina bilder på Instagram och en bra helhet på Facebook. Träna på att fota och skriva, inspireras av andra och bolla gärna med ett proffs.

Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


2 kommentarer till “Så blir sociala medier småföretagarens bästa vän”

  1. Anna säger:

    Hej! Intressant, och svårt :) Jag är själv soloföretagare, och sliter med hur mycket, eller lite, resurser som ska läggas på sociala medier. Har du några bra exempel på litet företag som lyckats växa med hjälp av sociala medier?

  2. Kreafon säger:

    Hej Anna! Ja, visst är det både intressant och svårt :) Nuförtiden finns det ju många små och växande företag som faktiskt både skapats och vuxit tack vare sociala medier, och då tänker jag till exempel på Löwengrip Care & Color (startat av ”Blondinbella, Isabella Löwengrip) och andra bloggare/youtubers/m.fl som startar företag och egna märken.

    Butikskedjan Pinkroom och deras instagramkonto är också ett intressant exempel, liksom Trendenser – med flera! :)

    Vilken bransch jobbar du i?

    /Lena

Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.