Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


föreläsning, kurs, utbildningsociala mediervarumärke & strategisk kommunikation

Många digitala kanaler – en utmaning

måndag, 8 maj, 2017

socialamedier_stockholm_1

socialamedier_workshop_1

socialamedier_stockholm_2

socialamedier_workshop_2

Det var ett varmt och soligt Stockholm som hälsade välkommen förra veckan, när jag träffade ett gott gäng kommunikatörer.

Vi pratade sociala medier, som en del i ett större omtag vad gäller hela organisationens digitala kommunikation med allt från webbplats till digitala kampanjer och mycket annat.

För visst hänger allt ihop. Det kanske kan låta självklart och enkelt. Men i praktiken är det ju inte så lätt. Det beror på hur man är bemannade och organiserade, hur man sitter rent geografiskt, vilka rutiner man har sedan tidigare, synen på kommunikationsfunktionen och kommunikatörernas roll – och mycket annat. Intressanta, men inte alltid lätta, frågor.

Nu i vår har jag träffat allt från startups till börsnoterade bolag och offentliga verksamheter. Det har bland annat handlat om turism, hållbara innovationer, högteknologiska produkter, arbetsgivarvarumärket och rekryteringsutmaningar (mycket allmänbildande! :).

Och vet ni vad, trots att branscher, syften och förutsättningar kan vara vitt skilda, så tycker jag att det finns en gemensam nämnare. Samma utmaning för både små och stora företag och organisationer:

Fortfarande verkar det vara lätt hänt att hänga upp sig på kanalerna (Är Instagram bra? Borde vi börja använda Snapchat? Är det bra att livesända på Facebook?) istället för att fokusera på det viktigaste – hur man får till ett intressant innehåll.

Utan ett intressant innehåll spelar det inte så stor roll om man använder Linkedin, Facebook, Instagram eller något annat. Det är inte kanalerna som avgör framgången, det är innehållet. Eller rättare sagt: Förmågan att skapa och distribuera ett innehåll som uppfattas som intressant och värdefullt av dem ni vill ha som gillare, följare och prenumeranter. Content marketing, som det kan kallas (även om all ”innehållskommunikation” inte nödvändigtvis behöver handla om ”marknadsföring”).

Lätt sagt, ibland svårt gjort. Men – det är kul att se att allt fler är på väg! :)

Boktips: Innehållsstrategi för sociala medier Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.