Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


kommunikation i offentlig sektorsociala medier

Maritima museer i sociala medier

torsdag, 18 maj, 2017

Hej Hanna!
Du är tidigare kursdeltagare på Kreafons Social Media Manager och jobbar som kommunikatör på Marinmuseum i Karlskrona, Vasamuseet och Sjöhistoriska museet i Stockholm.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det bästa är helt klart att det är mångfacetterat. Mina dagar kan se väldigt olika ut. Det kan vara allt från pressvisningar med utländska journalister, assistera vid videoinspelningar på museet, skriva pressmeddelanden, boka annonsering, planera marknadsföringen och parallellt sköta kommunikationen på vår hemsida, Facebook, Instagram, Linked in, med mera.

Vilken tror du är den största skillnaden med att vara kommunikatör på ett museum, jämfört med på ett företag?
– Kan tycka att grundtankarna kring kommunikationen är densamma. Man vill alltid skapa något som faller målgruppen i smaken. Ge den rätta informationen etc. En stor skillnad kan vara att vi har så många olika yrkeskompetenser in house på våra tre museer, på Statens maritima museer. Vill jag skriva en artikel om något museiföremål så har jag intendenterna på armlängds avstånd eller via Skype på Vasamuseet eller Sjöhistoriska museet såklart!  Att det finns så många olika yrken på vardera arena är otroligt inspirerande.

Minns du något särskilt från kursen som du har haft extra nytta av i ditt jobb?
– Ja, jag minns tydligt ett djupdyk om hur vi bäst nyttjar våra olika kanaler. Vi skapade en karta över de sociala kanaler där vi ville vara närvarande och fick sedan exemplifiera med innehåll för vardera kanal. Det var väldigt nyttigt och jämföra innehåll, syfte och tilltal. Det fick mig att tänka på hur vi kan renodla våra olika kanaler på det sätt som passar mottagaren bäst. Som att dialogen är fokus på Facebooksidorna och att informationen är i fokus på hemsidorna. Efter kursen tog jag beslutet att Marinmuseums Instagramkonto främst skulle visa vackra bilder av Marinmuseum och omgivningen här och att information om våra aktiviteter får visas i andra kanaler. Något som blivit mycket uppskattat.

smm_ledigajobb_socialamedier

Hur ser er kommunikationsavdelning ut? Hur många är ni som arbetar med digital kommunikation?
– Vi är tio personer som tillhör en kommunikationsenhet där vi har lite olika inriktningar och ansvarsområden. Jag och tre personer till är väldigt aktiva i våra sociala kanaler och planerar för insatserna där. I övrigt arbetar vi som ett team, vilket är enormt givande på många plan. På så sätt är alla involverade i vad som sker i våra digitala kanaler, även om vi är ett mindre gäng som finns närvarande online. Vi samverkar tajt med alla de andra enheterna på våra museiarenor. Det blir lite som en reklambyrå som tar in information som fördelas på den eller de av oss som är bäst lämpad och som sedan paketeras och skickas ut till allmänheten i olika former beroende på uppdrag.

Hur använder Marinmuseum/Statens maritima museer sociala medier idag och vad planerar ni framåt?
– Vi använder våra sociala medier dagligen. Den digitala kommunikationen berörs mer eller mindre i varje sak vi gör och producerar. Trycksaker har minskat radikalt bara senaste tre åren för oss. Vi vill såklart vara närvarande där våra besökare är närvarande. Genom att visa oss aktiva och tillgängliga hoppas vi att fler människor känner sig sedda och välkomna. Sociala medier är en självklar del av marknadsföringen och vi planerar en del av innehållet strategiskt, i samklang med resterande marknadsstrategi. Sen finns det en charm och en härlig utmaning att snappa upp vad som sker omkring oss som kan vara relevant för våra följare. När vi blickar framåt ser vi mer kortfilmer och infographics, visuell informativ grafik. Enkelheten är ett ledord.

Och nu söker ni förstärkning till Statens maritima museer i Stockholm, en kommunikatör med inriktning på sociala medier. Hur skulle du beskriva din kommande ”önskekollega” med tre ord?
– Oj, det var en tuff uppgift för en kreativ perfektionist! Jag säger: Lyhörd, social och vetgirig.

Läs mer: Här kan du läsa mer om tjänsten. Sista ansökningsdag 23 maj!
Foto: Hanna Marcolin och Statens maritima museer

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.