Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


affärsutveckling & verksamhetsutvecklingforskning, undersökning, statistikvarumärke & strategisk kommunikation

Strategisk kommunikation kring forskning, startups och innovationer #1

måndag, 22 maj, 2017

Häromveckan hölls Forum för forskningskommunikation, en årlig konferens i Göteborg och en del av Vetenskapsfestivalen i Göteborg.

Jag tog del av en hel del intressant via twitter och hashtaggen #VetFestFFF. Forskningskommunikation är viktigt, inte minst för att göra aktuell forskning tillgänglig för så många som möjligt. Det är ju mer aktuellt än någonsin att bemöta felaktiga fakta och rykten med kunskap i dessa tider när vi översköljs av falska nyheter som sprids i sociala medier med blixtens hastighet.

Det verkar ha diskuterats en väldig massa kommunikativa utmaningar, och jag kan inte låta bli att dra paralleller till andra områden.

Genom åren har jag arbetat med projekt, organisationer, företag och produkter inom, låt oss kalla det, ”innovationer”. Jag har föreläst på olika science parks och inkubatorer. Och jag har jobbat med nya högteknologiska produkter som ska ut på marknaden, startups med akademiska rötter som söker finansiering, ”uppfinnare” och forskare som vill kommersialisera sin idé eller upptäckt – och så vidare. Inom IT, medicinteknik, kemi, elektronik med mera. Allmänbildande! :)

För att kunna ta fram kommunikationsstrategier till dessa nya produkter, tjänster och verksamheter behöver man förstå. Eller åtminstone fatta tillräckligt mycket. Med tiden har jag utvecklat mina knep för att relativt snabbt kunna förstå tillräckligt mycket för att kunna göra mitt jobb – dvs utveckla kommunikationsstrategier som gör att företaget/produkten/tjänsten kan få finansiering, nå ut på marknaden eller få kunder, beroende på vilken fas man befinner sig i.

Bland annat har jag ett batteri av mer eller mindre ”dumma” frågor, och jag har inga problem med att säga ”vänta lite, jag förstår inte, kan du förklara en gång till?” när jag pratar med hypersmarta forskare, akademiker, innovatörer och entreprenörer.

Att kommunicera komplexa saker handlar ofta om att förenkla för att folk ska förstå det som är viktigt för dem. Men, som innovatör, uppfinnare och forskare är det lätt hänt att man vill berätta allt – och anta alla är lika intresserad som en själv. Inte alls konstigt!

Jag har även mött dem som inte vill berätta något eftersom, något överdrivet, ”produkten är världsbäst, så det behövs ingen förklaring”.

I mina uppdrag om kommunikation kring komplexa produkter/tjänster ser jag oftast tre stora utmaningar:

  1. Jag behöver förstå produkten/tjänsten, tekniken bakom, fördelarna, bakgrunden etc.
  2. Jag behöver kunna förenkla det komplexa och omsätta det i begripliga budskap för dem som ska förstå och bli intresserade. Akademiska texter funkar sällan som säljargument, till exempel.
  3. Jag måste förklara för min uppdragsgivare varför det komplexa måste förenklas, och varför det är nödvändigt.

Utan tvekan är den tredje utmaningen den klart svåraste!

Fortsättning följer i nästa bloggpost »

Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Kontakta Kreafon!