Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


affärsutveckling & verksamhetsutvecklingentreprenörskap, företagande, näringslivvarumärke & strategisk kommunikation

Strategisk kommunikation kring forskning, startups och innovationer #2

måndag, 22 maj, 2017

forskningskommunikation_2

Fortsättning från föregående bloggpost.

Genom årens lopp har jag utvecklat mina metoder för att förklara för min uppdragsgivare varför det komplexa måste förenklas, och varför det är nödvändigt. Övning ger färdighet som det heter, och under tiden har jag blivit både idiotförklarad och betraktad som lite korkad :)

Alla är vi bra på olika saker. Jag är bra på att omsätta komplexa situationer, system och produkter till begriplig kommunikation som gör nytta.

Forskare, innovatörer och entreprenörer är bra på att hitta nya lösningar, tänka ut smarta saker, göra det omöjliga möjligt och förändra världen. Att förena det med kompetent kommunikation och marknadsföring kan vara skillnaden mellan flipp eller flopp!

För att sammanfatta runt 15 års erfarenhet av ”komplex strategisk kommunikation” så finns det några fallgropar som jag tycker att man ska se upp för vad gäller t.ex ”högteknologiska startups”, produkter som kommer från ”den akademiska världen” och innovationer som söker finansiärer, partners och kunder:

  1. Överskatta inte er produkt/tjänst. Även om er produkt är bäst i världen så behöver folk känna till produkten och bli intresserade. En bra bil sålde sig självt på Henry Fords tid, men inte idag. Alltså måste man marknadsföra och kommunicera.
  2. Undvik kommunikation på ”fel nivå”. Försäkra dig om att den du kommunicerar med förstår (gäller både muntlig och annan slags kommunikation). Anta inte att personen, trots en imponerande titel, kan en massa saker eller är intresserad av detaljer. Gör det enkelt.
  3. Undvik ett onödigt nej. Skälet till att finansiären eller kunden tackar nej kan bero på att de inte förstår, och därmed inte ser någon nytta. Finansiären/kunden kommer med stor sannolikhet inte att ”erkänna” att man inte förstår (och känner sig dum), utan meddelar hel sonika ”tack, men nej tack”. Alltså, igen: kommunicera begripligt.
  4. Ta inte för givet att du vet vad mottagaren vill ha. Alla har olika perspektiv, och det finns stor risk att du är ”hemmablind”. När du kommunicerar med en finansiär eller kund så är deras perspektiv ”rätt” och man behöver anpassa kommunikationen till detta (och ibland svälja sin stolthet och spara viss information till andra tillfällen).
  5. Skippa oron för att verka okunnig. ”Om vi kommunicerar för enkelt kan folk tro att vi inte är så kompetenta som vi faktiskt är” verkar vara en vanlig rädsla. I 9 fall av 10 skulle jag säga att oron är obefogad. Snarare borde man vara mer rädd för det motsatta – att kommunicera på fel nivå – eftersom det är ett väldigt vanligt misstag och ofta leder till svårigheter att få finansiärer, samarbetspartners och kunder.

Lycka till med kommunikationen fram över. Smart kommunikation om smarta saker – ett garanterat vinnande koncept! :)

Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.