Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


sociala medier

Chefer och ledare i sociala medier

måndag, 29 maj, 2017

socialamedier_chefer

”Jag hinner inte”, ”Det är inget för mig”, ”Sociala medier tillför inget i mitt jobb…”

Jo! Det finns massor av nytta och nyttigheter att hämta i sociala medier, inte minst för chefer och ledare. Ändå får jag ofta höra både en och annan anledning till varför man gärna undviker dessa kanaler.

”Det är ju marknadsavdelningens jobb att sköta de sociala medierna.” Ja, så kan det vara. Men samtidigt finns det mycket som en VD/företagsledare/chef kan göra – i egenskap av sin yrkesroll – som teamet på marknadsavdelningen inte kan. Vara en frontfigur och ambassadör för varumärket, till exempel. Eller visa hur ett modernt ledarskap kan se ut.

Visst förstår jag att det kan kännas både jobbigt, tidskrävande och meningslöst. Men då tror jag inte att man har gett det en ärlig chans! :)

När jag pratar om sociala mediers nytta för chefer och ledare menar jag förstås inte att man ska avslöja företagshemligheter eller dela med sig av sekretessbelagda kunduppdrag. Det går att använda sociala medier utan att göra det. Inte heller menar jag att man måste posta (eller stå ut med andras) frukostbilder på Facebook (det finns så många förutfattade meningar om vad sociala medier ”är”…). Att använda sociala medier i sitt jobb är något helt annat – och genererar nytta. Klart värt att prova!

Så drar du nytta av sociala medier i ditt jobb:

  • Hålla koll på branschen – Att sätta upp ett skräddarsytt nyhetsflöde på Twitter kan vara en riktigt god investering. Följ de stora medierna, branschtidningarna och inflytelserika personer i din bransch. Mer och bättre nyheter på kortare tid!
  • Debattera viktiga frågor – Var med där det händer. Twitter är fullt av journalister, politiker, opinionsbildare och företagsledare. Vad sägs om era viktiga frågor? Borde du vara där och lyssna – och kanske debattera?
  • Kommunikativt ledarskap – Är du ofta ute på vift? Att blogga, twittra eller att vara aktiv på Linkedin kan vara ett bra sätt att göra dig tillgänglig och vara nära, även när du inte finns på plats rent geografiskt.
  • Utveckla affären – Du måste inte vara expert. Men med tillräcklig koll på de nya digitala kanalerna kan du utveckla er affär och marknadsföring så att den blir ännu bättre. Hur kan ni till exempel förstärka befintligt säljarbete med content marketing? Hur kan er marknadsföring bli mer effektiv? Borde ni satsa mer på influencer marketing? Borde budgeten se annorlunda ut vad gäller annonsering kontra inbound marketing?
  • Stärka organisationen – Är ni beroende av fler kompetenta medarbetare? Som chef och ledare kan du ta en aktiv roll för att stärka er attraktionskraft som arbetsgivare. Linkedin, Twitter och Facebook erbjuder många möjligheter.
  • Med mera!

 

3 tips på hur du kan komma igång:

  • Personlig coaching – Mina kolleger och jag hjälper dig gärna igång. Vi har god vana vid att coacha specialister, chefer, vd:ar, styrelsemedlemmar, debattörer och andra som vill dra nytta av sociala medier som t.ex Twitter och Linkedin i sitt jobb. Och – inga frågor är för dumma :) Slå en signal på 031-708 99 25 eller kontakta oss här!
  • Boktips – Min bok Marknadsföring och Kommunikation i sociala medier ger en bra grund för den som vill få bättre koll på sociala medier.
  • Gå en kurs! Nyfiken på Linkedin, Twitter eller något annat? Se aktuellt kursprogram här.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.