Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


sociala medier

Uthängd i sociala medier – arbetsgivarens ansvar?

onsdag, 31 maj, 2017

socialamedier_arbetsgivare

Nyligen fick jag ett telefonsamtal, från en person som var i desperat behov av hjälp. Låt oss kalla personen för Kim.

Kim hade, i sitt arbete, blivit filmad av en kund. Kunden hade sedan lagt ut filmen på YouTube – tillsammans med nedlåtande kommentarer om Kim, hens beteende och hela yrkeskategorin. Kim var både ledsen, orolig och irriterad.

Kim ringde och bad om råd. Det blev ett intressant samtal och jag hoppas verkligen att situationen löser sig. Det mest intressanta i detta tycker jag är arbetsgivarens (stort företag) agerande. Och det här pratade jag om redan för många år sedan:

Arbetsgivare bör vara förberedda på hur man ska agera när en medarbetare – under arbetstid och på grund av sitt jobb – blir uthängd i sociala medier. Det är lika allvarligt som om en medarbetare skulle bli fysiskt misshandlad i sitt jobb.

Personligen tycker jag inte alls att det är okej att en arbetsgivare lämpar över problemet på den enskilde medarbetaren (Juridiskt sett är det nog heller inte så okej.). Det är rimligare att det finns juridisk och digital kompetens i ledningen/på HR-avdelningen, än att kräva att varje enskild anställd ska ha det. Det borde vara arbetsgivaren som tar tag i och löser situationen, inte den enskilde medarbetaren.

Arbetsgivare har ett ansvar för de anställdas trygghet, och det gäller även sådant som händer i digitala kanaler och sociala medier. Men fortfarande verkar det vara väldigt vanligt med stora kunskapsluckor (alternativt ignorans) kring detta, hos många arbetsgivare. Och det verkar gälla både privata företag och arbetsgivare i offentlig sektor.

Så, arbetsgivare: skaffa kunskap och förbered rutiner för vad som ska göras om något inträffar. Det är inte okej att lämna medarbetare i sticket.

Hur ser det ut på din arbetsplats? Vad skulle hända om du blev uthängd?

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.