Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


affärsutveckling & verksamhetsutvecklingsociala mediervarumärke & strategisk kommunikation

Digital destinationsutveckling? Javisst!

måndag, 11 september, 2017

destinationsutveckling

Det kommer ständigt nya ord, kombinationer av ord och begrepp. En del av dem kan kännas klyschiga och blir snabbt sönderslitna. Digitalisering är till exempel ett ord som hörs väldigt ofta i olika sammanhang nuförtiden. Även sociala medier, digitala kanaler, content marketing och så vidare.

”Digital destinationsutveckling” är ett relativt nytt begrepp. Klyschigt? Kanske, men det beror på vem som använder det, och hur. Viktigt? Ja!

Men för att ta det från början. Vad betyder destinationsutveckling? Enkelt förklarat handlar det om att vårda, skapa och utveckla destinationer – det vill säga geografiska platser och resmål – för att attrahera besökare, turister och nya invånare. Eller för att motverka att folk flyttar ut. Hyfsade synonymer, eller åtminstone relaterade begrepp, är destinationsmarknadsföring, platsmarknadsföring, platsvarumärke och destinationsvarumärke. På varumärkesspråk skulle man kunna säga att destinationsutveckling handlar om att stärka varumärket för en plats, så att fler vill komma dit. Lätt som en plätt! Eller?

Att arbeta med så kallade platsvarumärken är lite speciellt, eftersom det är så många aktörer inblandade. Det är ju inte bara ett enda företag som ska bestämma vad varumärket ska stå för.

Platsvarumärken rör både kommun(er), region(er) och alla aktörer på platsen – företag, föreningar, invånare, besökare med flera. Vem ska egentligen bestämma vad en plats ska stå för? Och vem ska se till att det händer något? Svaren på dessa frågor är komplexa, och jag ska inte ge mig in på dem nu. Vad jag däremot vill komma till är det här med ”digital destinationsutveckling”. För det är viktigt.

Så, vad betyder digital destinationsutveckling? Turister och besökare från världens alla hörn blir allt mer digitala. Man använder mobiltelefon och sociala medier. Man vill ha information, service och bra erbjudanden, oavsett om man befinner sig på andra sidan jordklotet eller runt hörnet. Bra ska det vara, och snabbt ska det gå. Att destinationer anpassar sig för att tillgodose detta behov är digital destinationsutveckling. Och här gäller det för Sverige och alla destinationer att hänga med. I Sverige har vi goda förutsättningar. Generellt sett är vi långt fram vad gäller både engelska och det digitala – och dessa förutsättningar ska vi förstås ta tillvara på.

Den största utmaningen, som jag ser det, är att få med alla småföretag inom besöksnäringen. Det finns en väldig massa småföretag och egenföretagare inom besöksnäring, turism och upplevelseindustrin. Flitiga arbetsmyror som kämpar. Kanske skulle man rentav kunna påstå att småföretagen är navet i svensk besöksnäring?

Som småföretagare är det inte alltid lätt att få tiden att räcka till åt både affärsutveckling inför framtiden och samtidigt leverera på topp idag. Och bokföra. Och göra kloka inköp. Och se till att alla medarbetare trivs. Och vårda relationen med underleverantörerna. Och så får man ju inte glömma att instagramma och använda andra sociala medier lite mellan varven också ;)

Det är bra att regioner och kommuner formulerar destinationsstrategier, evenemangsstrategier, besöksnäringsstrategier, varumärkesplattformar och allt vad det heter. Riktigt bra kan det bli när man lyckas få föreningsliv, näringsliv och det offentliga att samverka.

Det här med ”digitalisering” kanske inte hamnar högst upp på en småföretagares priolista. Det brukar finnas ett antal bränder som måste släckas först. I detta tror (vet) jag att regioner och kommuner kan stötta sina småföretagare inom besöksnäringen – och det är viktigt att hitta lösningar som funkar. Det är viktigt att småföretagen får till det digitala, för den framtida affärens skull. För egen del, men också för platsen/destinationen/kommunen/regionen. Och för Sverige.

Jag vet att det just nu, runt om i Sverige, pågår ett livligt digitaliseringsarbete inom besöksnäringen. Och det är fantastiskt givande att få vara en del i det arbetet. De senaste åren har jag haft nöjet att träffa en himla massa inspirerande företag och organisationer. Heja er!

Stor tumme upp för alla destinationsbolag, turismorganisationer, destinationsutvecklare och – inte minst – företagare som arbetar med detta! :)

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.

Kontakta Kreafon!