Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


affärsutveckling & verksamhetsutvecklingdigital kommunikation & digital marknadsföringföreläsning, kurs, utbildningsociala medier

Digital kundservice och merförsäljning

tisdag, 17 oktober, 2017

workshop_turism

workshop_turism_2

Idag har jag workshoppat med ett glatt gäng företagare inom turismbranschen, eller upplevelseindustrin kanske är ett bättre ord. Besöksnäringen. Kärt barn har många namn!

På plats fanns företag(are) som driver hotell, slott, konferensanläggningar, äventyrsföretag, matvandringar och annat spännande. I gruppen deltog även turistinformatörer och destinationsutvecklare från olika kommuner. En härlig blandning som gav intressanta diskussioner!

Temat för dagen var digital service och kommunikation. Alltså, hur man tar ännu bättre hand om sina kunder/besökare och blivande sådana, genom att dra nytta av digitala kanaler som till exempel sociala medier. En mycket intressant dag!

Frågor och samtal från dagar som denna ger mig väldigt mycket inspiration och idéer. Att jag dessutom får möjlighet att träffa andra liknande företag(are) från andra delar av landet gör att jag upptäcker gemensamma nämnare och kan dra slutsatser – och ständigt utveckla workshopparna jag håller.

Bland annat pratade vi om vikten av att ta hand om kunden både före, under och efter ett köp eller en upplevelse. En grej som slog mig idag, och när jag tänker tillbaka på andra utbildningar och workshops jag har haft: De flesta verkar lägga stor vikt vid ”före”, till exempel genom att sökmotoroptimera sin hemsida så att kunderna hittar dit. Eller att använda sociala medier för att inspirera kunderna till köp.

Det här med före, under och efter är kanske extra viktigt för företag inom upplevelseindustrin, men det finns många andra slags företag som också har mycket att vinna på detta tänk. Och det kan förbättra såväl marknadsföring som produktutveckling.

Hur kommunicerar man med kunden ”under tiden” då? Ett hotell kan till exempel ha en egen informations-/inspirationskanal via tv-skärmen i hotellrummet. En äventyrspark kan ha en app som guidar besökaren och berättar vad som är på gång i parken just nu. Möjligheterna är många!

”Men vill kunderna ha det då? Vill man inte koncentrera sig på själva upplevelsen istället?” Ja, jo, kanske det. Det beror ju på vem kunden är, så klart. Men jag menar att många upplevelser rentav kan förstärkas/förbättras med digital service – för de kunder som vill ta del av den, så klart. Och en kvalificerad gissning är att de kunderna är en växande skara.

”Men att kommunicera under tiden hjälper väl inte oss att sälja mer?” Jo, det kan det göra, både direkt och indirekt. Direkt: Ett hotell kan tipsa om extra upplevelser som t.ex spa-behandlingar, ostbricka eller vinprovning som kunden kanske vill ta del av när denne ändå är på plats. Indirekt: Genom att göra kundens upplevelse ännu bättre ökar man chanserna att kunden både vill komma tillbaka och blir motiverad att tipsa vännerna.

Efteråt då? Jag har märkt att många väljer att bemöta bara negativ kritik. De positiva kommentarerna är minst lika viktigt. Öppet mål för merförsäljning ju! Och att motivera kunden att sprida ert goda rykte till vänner och bekanta.

Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.

Kontakta Kreafon!