Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


sociala mediervarumärke & strategisk kommunikation

Personliga varumärken i blåsväder

måndag, 23 oktober, 2017

varumarke_fortroende

Det har varit extra livligt i sociala medier de senaste dagarna, och även de som inte använder sociala medier har nog inte kunnat undgå hashtaggen #metoo. Både en och annan kändis har varit på tapeten.

Yrkesskadad som jag är kan jag inte låta bli att tänka ”varumärke”, och mer specifikt ”personligt varumärke”.

När det kommer till offentliga personer brukar man prata om personligt varumärke, men egentligen är det samma mekanismer som styr personliga varumärken (t.ex Stefan Löfvén, Robyn och Steve Jobs), produktvarumärken (t.ex Volvo, Lego och Nike), företagsvarumärken (t.ex Ikea, H&M och Gekås/Ullared) och platsvarumärken (t.ex Göteborg, Barcelona och New York).

Minsta gemensamma nämnaren för alla dessa olika varumärken är att varumärket kan ses som ett löfte, och en samling förväntningar. Vi förväntar oss något när vi åker till Ikea, Gekås eller New York. De alla utlovar något, och när våra förväntningar uppfylls skapas ett förtroende. Varumärket stärks.

På samma sätt har vi förväntningar på offentliga personer som artister, statsministrar, företagsledare, programledare och så vidare.

När våra förväntningar inte uppfylls känner vi oss lurade och blir arga, ledsna, upprörda, besvikna, uppgivna och så vidare. Ju större glapp mellan ”leverans” och ”upplevelse” desto värre. I det ögonblicket sänks varumärket.

När vi inte tycker oss få det som har utlovats (till exempel en genomkäck person och folkkär programledare, utan något helt annat), så kan vi som konsumenter uppleva ett stort svek och tappa förtroendet fullständigt. I sådana lägen försvagas varumärket och eventuellt besläktade varumärken. Kanske för en kort stund, eller för alltid. Det beror på hur starkt varumärket var från början.

Forskning visar att starka varumärken klarar sig bättre genom kriser än andra. Sett till detta borde alltså de personliga varumärken som just nu är i blåsväder kunna klara den pågående stormen rätt bra, antaget att dessa varumärken är väldigt starka sedan tidigare. Men det återstår att se.

Summa summarum: Som företag/organisation/varumärke/personligt varumärke bör du 1) Sträva efter att skapa de förväntningar du vill att folk ska ha 2) Leva upp till dessa förväntningar. Det är faktiskt varken enklare eller svårare än så :)

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.

Kontakta Kreafon!