Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


digital kommunikation & digital marknadsföringforskning, undersökning, statistikguider & tipssociala medier

Uppmärksamhetssamhället, sociala medier och influencers

måndag, 6 november, 2017

uppmarksamhetssamhallet

Boken är inte särskilt ny, och inte fenomenet heller. Men boken Uppmärksamhetssamhället av forskaren Nanna Gillberg är både rolig och klart intressant för den som vill få en djupare förståelse av vår samtid och det som händer i sociala medier och andra digitala medier.

”Festen pågår medan gästerna instagrammar bilder på sig själva ackompanjerade av bildtexter om hur roligt de har. Maten kallnar medan fotot på den läggs upp på Facebook. Föreläsaren på scenen drar sin presentation medan publiken interagerar med twitterfeeden som rullar förbi bakom hans rygg. Exemplen är otaliga och trenden entydig: Den medierade verkligheten utmanar den direkta som primärverklighet.”

Är du kommunikatör och jobbar med marknadsföring rekommenderas boken varmt! Den gör det lättare att förstå den ”nya medielogiken” och varför kändisar och influencers är så viktiga i dagens samhälle.

”I den här boken beskrivs uppmärksamhetssamhällets etablering och placeras i ett kulturellt, socialt och ekonomiskt sammanhang. Det ges också praktiska exempel på hur uppmärksamhetssamhället yttrar sig – på arbetsmarknaden, i socialt liv, i digitala medier och i människors beteendemönster, normer och värderingar.”

Kort sagt, ett boktips för kommunikationsnördar, marknadsfolk och alla andra som gillar (eller ogillar) sociala medier :)

Foto: Kreafon

Liten ordlista: Vad är en influencer? En influencer är en privatperson och/eller företagare (bloggare, youtuber, instagrammare, poddare) som delar med sig av sin vardag i en digital kanal. Vissa influencers är nischade inom t.ex träning, mode, inredning eller matlagning. Stora influencers lyckas attrahera många läsare/tittare, vilka i sin tur kanske sprider innehållet vidare, och deras kanaler får därför en stor räckvidd. Ofta en mycket större räckvidd än många traditionella medier och reklamkanaler. Vad är influencer marketing? Influencer marketing är när företag samarbetar med utvalda influencers och betalar/sponsrar dem för att publicera positivt innehåll om deras produkter. Influencer marketing förekommer både inom konsumentreklam och B2B. Tänk på att denna typ av samarbeten är marknadsföring och ska följa marknadsföringslagen. Till exempel måste influencern tydligt markera innehållet med t.ex ”sponsrat”, ”i samarbete med”, ”reklam” eller dylikt.

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.

Kontakta Kreafon!