Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


digital kommunikation & digital marknadsföringguider & tipssociala medier

Folk eller Facebooks algoritm – vad är viktigast?

onsdag, 8 november, 2017

facebook_algoritm

Facebooks algoritm är kort sagt det som styr räckvidden på Facebook. Alltså hur man som företag kan nå ut till sina gillare och alla andra. Många oroar sig över Facebooks algoritm, har frågor och undrar hur man ska göra för att anpassa sig till Facebooks algoritm. För att man, så klart, vill nå så många som möjligt.

Men det här tycker jag är intressant: Jag hör nästan aldrig någon som är oroad över att inte förstå sin tänkta målgrupp tillräckligt bra.

Självklart är räckvidd viktigt. Klart att man vill nå så många som möjligt. Men en relevant fråga att ställa sig tycker jag är: Vad är viktigast att lägga tid och kraft på, våra läsare eller Facebooks algoritm?

För man måste faktiskt inte kunna särskilt mycket om Facebooks algoritm för att lyckas bra på Facebook.

Lyckas du skapa ett bra innehåll (dvs sådant som uppskattas av dem du ser som målgrupp) så kommer du att öka din räckvidd, utan att behöva bekymra sig så mycket om Facebooks algoritm. Folk gillar, delar och rekommenderar innehåll de uppskattar. Och när folk gillar blir spridningen större och räckvidden längre. Enkelt och fiffigt! ;)

Ett tips är alltså att fundera mer över vad ett riktigt bra content är (inte enligt dig, utan enligt dem du betraktar som målgrupp) och lite mindre på Facebooks algoritm.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.

Kontakta Kreafon!