Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


affärsutveckling & verksamhetsutvecklingdigital kommunikation & digital marknadsföringföreläsning, kurs, utbildningvarumärke & strategisk kommunikation

Vad en vd behöver veta om varumärke och affärsstrategi

måndag, 5 februari, 2018

varumarke_vd_utbildning

De senaste veckorna har jag arbetat med att ta fram ett utbildningsmaterial om varumärke för vd:ar.

Jag håller ofta utbildningar/workshops för vd och ledningsgrupp. Jag brukar också hålla öppna utbildningar inom varumärke, marknadsföring och kommunikation – men då är deltagarna kommunikatörer och marknadsförare, inte vd:ar. Så att hålla en utbildning där deltagarna är vd:ar från olika bolag, det är nytt för min del. Det kräver ett lite annat innehåll – mer åt företagsledning än marknadsföring/kommunikation, och också med hänsyn till att alla kommer från olika bolag (till skillnad från en workshop med ett företags ledningsgrupp). Intressant!

Nu är utbildningsmaterialet klart och det ska bli riktigt kul att köra utbildningen nästa vecka! Jag är nördigt nöjd med att ha lyckats få till fina övergångar mellan ”klassisk affärsstrategi” (Porter, McKinsey, Kotler m.fl) och dagens krav på ”emotionellt varumärkesbyggande”, nu när högkvalitativa produktegenskaper inte längre räcker i konkurrensen.

”Emotionell konkurrens”, eller vad man nu vill kalla det, är intressant tycker jag. Likaså ”emotionell positionering”. Synd att inte forskningen går snabbare – jag skulle behöva fler vedertagna begrepp att använda istället för att hitta på begrepp själv ;)

Jag vill också visa vilka möjligheter det finns att utveckla smarta varumärkeshierarkier kopplat till den övergripande konkurrensstrategin man har valt för bolaget och/eller olika produkter – och hur ”varumärkestänk” och ”affärsstrategitänk” kan gå hand i hand och verkligen göra skillnad.

Jag tycker också det är intressant för en vd att vara medveten om hur dagens nya köpprocesser ser ut (för både konsumentföretag och business to business) och hur detta bör påverka företagets marknadsföring, kommunikation och säljarbete. Så, får jag säga det själv, så är detta en mycket intressant dag för företagsledare som vill se till att företaget inte hamnar på efterkälken i den nya tidens medielandskap, kundbeteenden och konkurrenssituationer. Det är lätt hänt och inte alls konstigt när det blir så – men det behöver inte vara så komplicerat att undvika.

Är du vd/företagsledare och nyfiken? VD-kompetens vänder sig till vd:ar i större och mindre (onoterade) bolag i alla slags branscher (även kommunala bolag). Vårens upplaga av vd-utbildningen är fullbokad, men det finns plats till hösten. Utbildningen hålls på Teleborgs slott i Växjö. Läs mer om VD-utbildningen här. Föredrar ni en skräddarsydd utbildning/workshop t.ex för er ledningsgrupp? Kontakta Kreafon på 031-708 99 25 eller info@kreafon.se.

Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.