Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


digital kommunikation & digital marknadsföringföreläsning, kurs, utbildningguider & tipssociala medier

5 goda anledningar att använda Linkedin

onsdag, 21 februari, 2018

linkedintrappan

Det är inte ofta jag håller inspirationsföreläsning. Jag har oftare längre workshops och utbildningar, på minst en halvdag. Men ibland händer det. Det är en utmaning att hålla sig inom en timme, men det går! :)

På sistone har jag fått möjlighet att träffa konsult- och tjänsteföretag (främst inom B2B) för att prata sociala medier med fokus på Linkedin.

Det finns många konsultföretag och tjänsteföretag som skulle kunna bli ännu bättre på att använda Linkedin, både som företag (Linkedin-sida) men också via sina medarbetare. De är ju ansiktet utåt.

Inom många branscher handlar ”sälj” om att skapa förtroende och relationer. Linkedin passar utomordentligt bra för det ändamålet! Därmed inte sagt att man ska skippa all personlig kontakt i form av luncher, säljmöten, telefonsamtal och annat relationsskapande ”i verkligheten”. Men digitala kanaler, till exempel Linkedin, kan förstärka och komplettera det man redan gör.

På personnivå (i sin yrkesroll och som ambassadör för företaget) ser jag framför allt fem goda anledningar att använda Linkedin, och jag betraktar de två förstnämnda som något av ”hygienfaktorer”.

Fem goda anledningar att använda Linkedin:

  1. Omvärldsbevaka
    För att hålla sig ajour med vad som händer i branschen, hos kunder, i omvärlden osv.
  2. ”Finnas”
    Det vill säga ha en informativ och representabel profil, som förklarar för läsaren när och varför det är en god idé att kontakta dig.
  3. Göra sig påmind
    Lägg till kunder som kontakter, det är ett bra sätt att hålla kontakt även med vilande kunder mellan uppdrag. Statusuppdatera regelbundet så gör du dig påmind.
  4. Göra sig synlig
    Genom att vara aktiv på Linkedin (statusuppdatera, skriva artiklar, kommentera, gilla och dela) gör du dig synlig även för personer du ännu inte är Linkedin-kontakt med. Det kan vara ett bra sätt att göra sig synlig för potentiella kunder.
  5. Stärka varumärke
    Denna är besläktad med nummer fyra, men innebär ännu mer och genomtänkt aktivitet, så att du stärker ditt varumärke som expert/specialist inom ditt område.

Så, vad är du. En etta, tvåa, trea, fyra eller femma? :)

Lycka till med linkedin:andet!

PS. För avancerade företag går det naturligtvis att lägga upp smarta strategier för Linkedin, både på person- och företagsnivå, men det pratar jag gärna vidare om på telefon. Slå en signal på 031-708 99 25!

Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.