Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


digital kommunikation & digital marknadsföringsociala medier

Sverige gillar Facebook, men…

onsdag, 21 mars, 2018

sverige_gillar_facebook

När det kommer till sociala medier är Facebook den kanal som har flest antal användare, i Sverige och i världen. Användningen av Facebook fortsätter att öka, enligt Svenskarna och internet 2017. Nästan tre av fyra (74%) av internetanvändarna använder någon gång Facebook och över hälften (53%) gör det dagligen.

Och Facebook används flitigt av både företag, föreningar och myndigheter. Till exempel har 92% av Sveriges kommuner en facebooksida, och kommunerna anser att Facebook är den viktigaste kommunikationskanalen när det gäller sociala medier (källa: Attraktiv kommun 2018).

Sverige gillar Facebook så mycket att vi placerar oss på plats åtta bland Facebooks största ägare. I Sverige är det Nordea och Swedbank som är de största aktieägarna, men även SEB, SPP Fonder, Länsförsäkringar och de statliga AP-fonderna äger facebookaktier (källa: Di).

Men nu knakar det i framgångssagan Facebook. Dels finns vissa tecken på avmattning, att användarna har börjat tröttna. Enligt Svenskarna och internet 2017 ökar fortfarande andelen som använder Facebook i alla åldrar, utom bland de yngre. En annan svensk undersökning visar att många användare funderar på att sluta använda Facebook, helt eller delvis (källa: Sveriges Annonsörer).

Konsumentmyndigheten FTC har börjat utreda Facebook och även EU-kommissionen har tillsatt en utredning för att ta reda på om Facebook brutit mot dataskyddslagar i Europa. Dessa utredningar skulle kunna leda till böter på flera miljarder dollar. Den skärpta EU-lagstiftningen (GDPR, maj 2018) kan också slå hårt mot Facebooks affärsmodell (källa: Di). Hur kommer det att påverka Facebook och omgivningens förtroende för Facebook?

Under veckan har facebook-aktien rasat efter en nyhet om att användaruppgifter från 50 miljoner konton läckt från Facebook. Bland förlorarna finns svenska fond- och pensionssparare. För Swedbanks och Nordeas del (och deras kunder) innebär de senaste dagarnas fall en förlust på totalt sett mer än en miljard svenska kronor (Källa: Di).

Men det är inte bara fond- och pensionssparare som är förlorare när det blåser kring Facebook. För vad händer med de företag, föreningar, myndigheter och kommuner som är beroende av en kanal i blåsväder? Och vad händer med deras kunder, medlemmar, användare och invånare?

Det är riskfyllt att göra sig beroende av en enda kanal, även om man kan tycka att Sverige – näringsliv, civilsamhälle och offentlig sektor – redan är osunt beroende av Facebook. Samtidigt är det lättare sagt än gjort, för vem är inte, direkt eller indirekt, beroende av jättarna Facebook, Google & co?

Sverige gillar Facebook. Facebook är en stor och, på flera sätt, viktig kommunikationskanal. Men på det hela taget tänker jag att det är klokt att inte lägga alla ägg i facebook-korgen, oavsett om man är användare, aktieägare, företag eller myndighet.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.