GDPR-hysteri och personer på bild i sociala medier
fredag, 23 mars, 2018Nu är jag ju inte jurist, men i den GDPR-hets (-skräck?) som råder kan jag inte låta bli att fundera lite.
På sina håll verkar det vanligt att blanda ihop dataskyddslagar och marknadsföringslagar. Visst, de går väl in i varandra, men ändå. Till exempel borde det inte vara PUL och GDPR som är främsta anledningen till varför företag inte kan posta namn och foton på människor hur som helst i sina sociala medier. Det är Lag (1978:800) om namn och bild i reklam. Den har funnits sedan 1978, så det är inga nyheter.
Och förresten, värt att tillägga, en jurist jag pratade med menade att även myndigheter och andra offentliga verksamheter behöver ha denna lag i åtanke, och sa att både företags och organisationers sidor på Facebook (eller andra kanaler i sociala medier) generellt sett är att betrakta som ”reklam”, eftersom syftet bakom kanalerna är att lyfta fram/profilera verksamheterna (= marknadsföring). Möjligen kan vissa poster anses vara något annat än reklam, menade juristen.
Antagligen går det att ha många och långa diskussioner kring detta :)
Foto: Adobe Stock
Vad är GDPR? GDPR står för General Data Protection Regulation. Dataskyddsförordningen (GDPR) gäller som lag i alla EU:s medlemsländer från och med den 25 maj 2018. Förordningen kommer att innebära en hel del förändringar för de som behandlar personuppgifter och stärkta rättigheter för den enskilde när det gäller personlig integritet. Läs mer hos Datainspektionen.
Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.