Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


digital kommunikation & digital marknadsföringsociala medier

Kommer Facebook att tappa användare?

måndag, 26 mars, 2018

deletefacebook

Apropå att det stormar kring Facebook just nu och kommande GDPR så kan Facebook tvingas logga ut alla användare i EU den 25 maj, när GDPR träder i kraft.

OM nu Facebook, på grund av GDPR, tvingas logga ut alla användare i EU den 25 maj – hur många kommer då att logga in igen? Intressant att fundera på. För att kunna logga in och komma åt sitt konto igen behöver man (antar jag) acceptera nya användarvillkor.

I sammanhanget är det intressant att ännu en undersökning visar svenskars skepsis gentemot Facebook. I en Sifo-undersökning beställd av TV4 svarar 21 procent att de överväger avsluta sina konton efter skandalen med Cambridge Analytica. Och det är inte bara i Sverige denna skepsis sprider sig.

Kritiken mot Facebook ökar och hashtaggen #deletefacebook är populär över hela världenExempelvis har Elon Musk (Tesla) valt att ta bort sina företags sidor från Facebook och Whatsapp-grundaren Brian Acton ställer sig också bakom #deletefacebook.

En sak jag kan sakna i det som skrivs om Facebook just nu är att Instagram lyser med sin frånvaro i dessa artiklar. Facebook äger Instagram, så allt det som rör Facebook rör även Instagram direkt eller indirekt.

Jag kan också tycka att pågående mediedrev är aningen enkelspårigt (även om det ligger i drevets natur). Visst har Facebook klantat sig med Cambridge Analytica. Men  även sociala medier och företag som Google, YouTube, Twitter och Linkedin (med flera!) har en himla massa personuppgifter som kan hamna i fel händer. Till exempel använder Whatsapp-grundaren Twitter och Elon Musks företag har nära samarbete med Google. Vad är det egentligen som säger att dessa digitala tjänster/sociala medier skulle vara bättre/sämre än Facebook?

Alla sociala medier, inte bara Facebook, kommer att behöva göra justeringar med hänsyn till GDPR. Men, trots allt, gissar jag att väldigt många kommer att välja att acceptera och logga in, och vara kvar precis som förut. De flesta är helt enkelt för beroende av dessa tjänster för att kunna undvika och avstå. Om man vill använda sociala medier och digitala tjänster så har man  inget annat val än att acceptera villkoren. Och så länge vi som användare ger vårt medgivande, så spelar ju det här med GDPR inte så stor roll (något förenklat men ändå).

Det blir spännande att följa fortsättningen!

Foto: Bildarkiv, Kreafon
Vad är GDPR? GDPR står för General Data Protection Regulation. Dataskyddsförordningen (GDPR) gäller som lag i alla EU:s medlemsländer från och med den 25 maj 2018. Förordningen kommer att innebära en hel del förändringar för de som behandlar personuppgifter och stärkta rättigheter för den enskilde när det gäller personlig integritet. Läs mer hos  Datainspektionen.

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.