Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


affärsutveckling & verksamhetsutvecklingdigital kundservicesociala medier

Digital kundservice finns inte

torsdag, 12 april, 2018

digital_kundservice

Hur vill man att en kund ska bete sig när hen vill ha kontakt med företaget?

”Jo, först vill vi att kunden spenderar tjugo minuter på vår webb för att sedan inse att det inte finns några svar där. Sedan tycker vi att det är rimligt att kunden ägnar ytterligare en kvart för att hitta rätt kontaktväg till oss. Därefter förväntar vi oss att kunden vill vänta en dryg halvtimme i vår telefonkö.”

Så skulle förhoppningsvis inget företag svara! :)

Men ändå är det här med kundservice så svårt i praktiken. Kanske är det ingen som har på sitt bord att publicera just den där informationen på webben, komplexa interna strukturer kan göra det svårt att veta rätt kontaktperson och vad ska man göra när samtalen bara väller in?

Det kan finnas många förklaringar till varför kundservice brister, men det är liksom ingen ursäkt. Ett företag som har en alltför bristande kundservice riskerar dessutom att tappa kunder.

(En parentes med en filosofisk fråga: Vilket är viktigast – att satsa på en bra kundservice så att man slipper tappa kunder, eller att satsa på en vass säljkår som drar in nya kunder som kompensation för dem man tappar?)

Kundservice måste inte vara särskilt svårt, men visst kräver det att företagsledningen tar kundservice på allvar och att olika avdelningar samarbetar med varandra. Dessutom behöver man synka ”det digitala” med det ”odigitala”. Ett gediget arbete kan tyckas, men en genuint god service lönar sig i längden.

Jag använder mig ofta av begreppet ”digital kundservice”, men i verkligheten går det inte att skilja ”digital kundservice” från ”odigital kundservice”. Allt handlar om kundservice, helt enkelt. Och för mig är ”sälj” och ”kundservice” egentligen bara två sidor av samma mynt :)

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.