Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


affärsutveckling & verksamhetsutvecklingdigital kundservicevarumärke & strategisk kommunikation

Bortglömd kundservice?

måndag, 16 april, 2018

kundservice

På sistone har jag tagit tag i en del surdegar (och är stolt som en tupp). Jag har fixat med allt från familjens bankärenden och månadssparande till försäkringar, vårdcentral, tandläkartider och förlängning av diverse abonnemang och annat jox.

Och, yrkesskadad som jag är, kan jag inte låta bli att tänka… kundservice!

Av runt tio företag/organisationer som jag varit i kontakt med så får ett par av dem ”med beröm godkänt”. Resterande får ”okej”, ”med nöd och näppe godkänt” och ”gör om gör rätt”. I ett par av fallen funderar jag starkt på att byta leverantör.

I min helt ovetenskapliga bedömning tar jag hänsyn till:

  • Möjlighet att lösa ”problemet” själv via företagets/organisationens webb
  • Lätt att hitta kontaktuppgifter
  • Snabbt och relevant svar (dvs tid från det att min fråga uppstår till dess att jag kan ta reda på och/eller få svar)
  • Helhetsbemötande (dvs både via webb och i eventuell kontakt via mail och/eller telefon)

Att bemöta en kund borde inte vara svårt. Med sunt förnuft kommer man långt. Men visst, jag vet att administrativa system, interna stuprör, komplicerade regelverk och halvgamla rutiner kan hämma kundbemötandet (men de flesta kunder har inte så mycket förståelse för sånt, de vill bara ha hjälp – snabbt ;)

På det stora hela ser jag en stor utvecklingspotential vad gäller kundservice, både digital kundservice och helt traditionell, via telefon och personlig kontakt. Bra kundservice (i verkligheten, inte bara i teorin) är kanske den smartaste vägen till ett starkt varumärke. Så, varför tycks det vara så bortglömt och bortprioriterat?

Foto: Arkivbild, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.