Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


arbetsgivarvarumärke & employer brandingdigital kommunikation & digital marknadsföringvarumärke & strategisk kommunikation

Svårt att rekrytera? Tänk nytt!

måndag, 7 maj, 2018

rekryteringskommunikation

Allt fler företag och organisationer upplever det svårare att attrahera och rekrytera personer med rätt profil. På många håll har det blivit hårdare konkurrens, helt enkelt. Så, vad göra?

  • Använda andra kanaler för annonsering?
  • Anlita en annan rekryteringskonsult?
  • Formulera vassare rekryteringsannonser?
  • Attrahera potentiella medarbetare via sociala medier?

Vi tror på en kombo! Kreafon är ingen rekryteringskonsult (vi jobbar alltså inte med urval, intervjuer etc). Däremot har vi arbetat med varumärkesfrågor, kommunikation och marknadsföring i snart 20 år.

Mycket av det som många arbetsgivare märker av – den ökade konkurrensen om arbetstagare – kan på många sätt jämföras med konkurrenssituationer i andra sammanhang. Till exempel när företag vill attrahera fler kunder.

Oavsett om man söker kunder eller nya medarbetare är det precis samma ingredienser som behövs. Ett starkt varumärke är en klar fördel, likaså skicklig kommunikation och marknadsföring.

Att arbeta för att attrahera medarbetare kallas det employer branding, eller att stärka sitt arbetsgivarvarumärke. Kommunikationen/marknadsföringen kan kallas rekryteringskommunikation.

Precis som för reklam och marknadsföring har spelreglerna för employer branding och rekryteringskommunikation förändrats på senare år. Idag fungerar inte traditionell annonsering som förr, vare sig det handlar om konsumentprodukter eller jobb.

Läsarna (kunder eller potentiella medarbetare) har på många vis blivit mycket mer kräsna. Inte minst väljer de bort ”reklam” (ja, alltför påflugna rekryteringsannonser inom vissa branscher betraktas av potentiella medarbetare som ”störig reklam”). Och när de väl är intresserade av ett företag/en arbetsgivare, till exempel genom att följa en potentiell arbetsgivare på Linkedin, så ställer de höga krav på innehållets kvalitet.

Summa summarum: Den som vill bli bättre på att rekrytera talangerna nu och framöver behöver bli mer medveten om sitt arbetsgivarvarumärke och höja kvaliteten på sin kommunikation. Kanske helt enkelt bli bättre på att ”sälja in” sina nya tjänster, inte bara ”informera om” dem. Det fungerade kanske bra förr, men när konkurrensen blir tuffare så räcker det inte längre.

För den som vill bli bättre på att rekrytera är det inte helt självklart att anlita (enbart) en ”vanlig rekryteringskonsult”. Det kan lika gärna handla om ett behov att stärka arbetsgivarvarumärket på lång sikt med hjälp av strategier för varumärket, content marketing i sociala medier, skicklig rekryteringskommunikation med mera. Hör av dig till Kreafon om du tycker att det verkar intressant för er del. Ta även en titt på kursen Arbetsgivarvarumärket & rekrytering i sociala medier.

Läs mer om Arbetsgivarvarumärke, employer branding och rekryteringskommunikationLiten ordlista: Vad är employer branding? Employer branding handlar om hur ett företag eller en organisation uppfattas som arbetsgivare av potentiella, nuvarande och tidigare medarbetare. Det svenska ordet som brukar användas är ”arbetsgivarvarumärke”. Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.