Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


sociala medier

Snapchat – en ny kanal för marknadsföring?

torsdag, 10 januari, 2013

Snapchat är en ny slags bildtjänst, som försöker göra användarna mer spontanta. Bilder (och videos) kan skickas till vänner, men de kan bara se bilden i max 10 sekunder. Sen raderas bilden/videon.

Kanske låter det konstigt. Vi är vana vid att kunna lagra och söka det vi gör på nätet. Just därför är Snapchat en uppfriskande tjänst. Man tar inte supersnygga bilder som ska vara för evigt. Det blir ögonblicksbilder. Fult och äkta. :)

Det sägs att det skickas 50 miljoner bilder om dagen med Snapchat, jämfört med 300 miljoner per dag på Facebook. Än så länge verkar det vara främst ungdomar i USA som använder tjänsten. Men målgruppen breddas och växer snabbt. Just nu ligger Snapchat på plats 23 bland Sveriges populäraste gratis-appar. Facebook verkar nervösa, och har gjort en kopia av Snapchat.

Vissa är oroliga för att ungdomar använder appen för nakenbilder, och att de sedan sprids över nätet. Det går nämligen fortfarande att ta en skärmdump med sin telefon. Och det är ju en risk som finns.

Men Snapchat kan också användas för marknadsföring. 16 Handles i USA inledde en rabattkampanj 1 januari, och fick över 1500 svar på några dagar. Vad vi vet så är det ingen i Sverige som gjort något liknande – ännu.

Snapchat är mer kopplat till mobilnummer än andra sociala medier, vilket också öppnar nya möjligheter för marknadsföring. Det ska bli spännande att se hur tjänsten utvecklar sig framöver!

Foto: bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


1 kommentar till “Snapchat – en ny kanal för marknadsföring?”

  1. Kikki Sandström Inspiratör o Coach säger:

    Intressant det du skriver om rabattkampanjen…

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.