Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


internet & teknikmedia & medievanorsociala medier

Värderingar och näthat – hopp inför framtiden

torsdag, 7 februari, 2013

Bilden ovan visar omslaget av en publikation som Statens medieråd tagit fram. Det är ett lärarmaterial för mellanstadiet.

Det här kan tyckas vara ganska långt från Kreafonbloggens vanliga innehåll, men jag (Lena) blev både överraskad och hoppfull när jag läste. Och jag tänker två saker:

  • Jag hoppas verkligen att alla barn får till sig detta!
  • Det här är inte bara för barn. Vi vuxna, vi som aldrig fått lära oss, behöver också fundera över våra värderingar och vårt beteende. (Uppenbarligen, så som vissa diskussionstrådar ser ut på nätet.)

Sidorna 10-11 om Känslobarometern tycker jag är särskilt intressanta. Syftet med övningarna är att:

  • Visa att man kan känna olika i en situation och att människor kan reagera olika starkt på samma situation.
  • Ökad förståelse och respekt för andras känslor i olika situationer

Sunt förnuft kan tyckas, men jag tror att många vuxna behöver en tankeväckare vad gäller värderingar, empati, egna attityder och eget beteende.

Det krävs oerhörda insatser för att få bukt med strukturproblem, taskiga attityder och hat, eller näthat om man vill kalla det så. Men någonstans måste man börja. Varför inte inspireras av medierådets publikation och arbeta med dessa frågor på er arbetsplats?

Publikationen heter Jag <3 internet och kan kostnadsfritt laddas ner som pdf.

Foto: skärmdump jag <3 internet, Statens medieråd

RELATERAT INNEHÅLL


1 kommentar till “Värderingar och näthat – hopp inför framtiden”

  1. Marieanne Ask säger:

    Man kan tycka att det är sunt förnuft men det finns så många som helt tycks sakna det.
    Bra publikation, hoppas alla läser den!

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.