Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


entreprenörskap, företagande, näringslivi göteborg

Vinnande affärsidéer

torsdag, 7 mars, 2013

Jag (Lena) sitter med i Venture Cups jury i år igen. Det är ett hedersuppdrag, ideellt arbete. Trots att det blir lite pusslande med tiden, så är det något jag verkligen vill göra. Det är mitt sätt att sponsra något jag tycker är viktigt – entreprenörskap och företagande.

Dessutom är det både intressant och lärorikt. Att verkligen fundera igenom varför man tycker något, för att kunna ge konstruktiv feedback – det lär man sig mycket på.

Nu har vi i juryn läst igenom bidragen till tävlingens första steg Moment Affärsidé. Alla jurymedlemmar läser inte alla bidrag, och vi har naturligtvis skrivit på ett sekretessavtal som gör att vi inte kan prata om bidragen vi bedömer.

Här är några saker som jag haft i huvudet den senaste veckan:

Tips för dig som ska presentera din affärsidé för blivande investerare och samarbetspartners

  • Beskriv inte idén (enbart) från ditt eget perspektiv, beskriv den utifrån den blivande kundens läge. Vilket är kundens problem och hur tänker du lösa det? (Gissa inte för mycket, lägg tid på att hitta forskning, statistik eller annat underlag som stödjer dina antaganden.)
  • Visa att du har koll på konkurrenterna, och berätta varför din idé är bättre än snarlika konkurrenters. Alla har konkurrenter i någon form, och det är förtroendeingivande att visa att man är medveten om dem, och att det finns en plan för hur man ska förhålla sig till dem.
  • Du och de andra bakom idén är viktigare än vad ni tror! En idé är ”ingenting” utan kompetenta och handlingskraftiga entreprenörer. Er bakgrund är viktig för t.ex en investerare som ska bedöma huruvida genomförandet kommer att lyckas eller inte. Glöm inte att presentera er bakgrund och potential.

Tips till företag som vill sponsra företagande och entreprenörskap: Engagera er i Venture Cup! Tips till (blivande) entreprenörer: Än är det inte för sent att delta i årets upplaga av Venture Cup. Deadline för Moment Affärsplan är 9 april. Foto: Juryarbete Venture Cup Sverigefinalen 2012, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.