Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


sociala medier

Det är inte verktygen som avgör

tisdag, 12 mars, 2013

Jag (Lena) minns när jag gick i målarskola. En del av lärarna pratade om känsla, komposition och bildspråk. ”Lär mig måla!” tänkte jag frustrerat. Jag ville lära mig att dra säkra streck, välja rätt penslar och blanda färg i rätt nyanser. Teknik. Det var först långt senare, när jag hade koll på streck och färgnyanser, som jag kunde ta till mig det där om känsla och bildspråk.

Och så minns jag musikskolan. Jag spelade Spanien och tragglade skalor. Lärde mig grepp, noter och att andas. Teknik. Jag lärde mig spela fem instrument, tekniskt sett. Men det tog mig nästan tio år att förstå att det var musik jag höll på med. Och vad musik är och handlar om.

Kommer teknik alltid före känsla, tajming och förståelse? Jag tror inte det. Tvärtom ser jag en risk när man sätter för stor tilltro till utrustning och tekniska kunskaper. ”Bara jag skaffar mig rätt kamera…”

Jag tycker mig se det ganska ofta när det kommer till sociala medier. Men det är inte Facebook i sig som är lösningen till fler kunder. Och inget kommer att bli bättre bara av att använda de allra senaste coolaste sociala medierna.

För det hänger inte på verktygen. Det avgörande är hur man använder dem. Känsla och tajming för rätt innehåll, hur man för sig, hur man pratar med folk. Det är den största utmaningen för alla företag, skulle jag vilja påstå. Och det är där som de flesta går bet.

Väldigt många företag och offentliga verksamheter använder sociala medier nuförtiden. Än så länge är det ganska få lyckas använda dem på ett givande vis. Att starta en sida på Facebook är relativt lätt. Att få den att göra nytta är svårt. Det kräver förmodligen lika stora delar förståelse, hårt arbete och målfokus. Naturligtvis ska man inte förringa teknisk kunskap. Den är en förutsättning. Men bara början.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


6 kommentarer till “Det är inte verktygen som avgör”

  1. Pontus Staunstrup säger:

    Hej Lena, jag har några frågor som inte handlar om bloggposten här ovan, utan om er utbildning i varumärkesbyggande. Jag läste den här bloggposten från en av era kursdeltagare: http://hammerhanborg.com/sv/Aktuellt–press/Gastbloggen/Blogg-arkiv/Dates/2013/3/lyckas-med-varumarkesarbetet/ och ett par saker som stod där gick så på tvärsen mot hur jag själv funderar kring varumärke och positionering att jag gärna vill höra mer av ert resonemang:

    1. Jag har uppfattat Kodaks misslyckande som beroende på att de höll fast vid förlegade produkter och inte förstod vad betydelsen av deras varumärke egentligen låg i. När du/ni lyfte fram Kodak som exempel på ett företag som fokuserade på upplevelser vad var det du/ni tänkte på då?
    2. I samma stycke nämns Apple, som jag alltid sett som närmast besatta av att skapa produkter som ligger långt fram i form och funktion. Även om jag tror att många av deras fans tycker att det är en upplevelse att använda något de gjort uppfattar inte jag att företaget självt fokuserat på den dimensionen. Hur ser du/ni på Apple?

    Om ni redan har diskuterat det här i något annat forum får du gärna hänvisa dit. Men jag är mycket intresserad av att få veta mer hur ni tänkt kring detta.

    Bästa hälsningar, Pontus

  2. Lena (Kreafon) säger:

    Hej Pontus! Om jag minns rätt så var det bara Ikea som användes som exempel under utbildningen, en övning för att visa hur (olika) vi kan associera till ett varumärke och att varumärkes “skapas” hos omgivningen.

    De andra två, Kodak och Apple, kan ha kommit upp i t.ex gruppdiskussioner, så jag vet alltså inte vad Lina syftar på i sin bloggpost. Ställ gärna frågan till henne i Hammer & Hanborgs blogg så kan hon säkert berätta vad/hur hon menar :)

  3. Pontus Staunstrup säger:

    Hej igen, tack för snabbt svar. Jag tar frågan vidare till Lina direkt.
    Hälsningar, Pontus

  4. Lena (Kreafon) säger:

    Så får vi se om det är mitt minne som sviker, och om Lina i så fall kan ge mig en hint om i vilka sammanhang Kodak och Apple nämndes… :) Lycka till!

  5. Företagarutbildning i sociala medier | Kreafonbloggen säger:

    […] ändå – det är inte verktygen som avgör. Och det handlar inte om att den som använder flest är bäst. Framgångsreceptet är att hitta […]

  6. Klara Härgestam säger:

    Tack för det inlägget. Du uttrycker något viktigt på ett sätt som är väldigt enkelt att ta till sig. Men jag skulle nästan vilja påstå att tekniken inte är början. Det är långt ifrån säkert att man kommer vidare från skalorna till känslan för musik, många fastnar i tekniken. Kanske är det där den diffusa talangen kommer in. Det kanske krävs en viss talang för kommunikation för att lyckas använda sina sociala kanaler rätt. Känslan kanske måste vara grunden, sen kommer verktygen och när man använder dem utvecklas känslan till erfarenhet och medvetenhet som kan göra smarta val.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.