Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


föreläsning, kurs, utbildningmarknadsföring & reklamsociala medier

Företagarutbildning i sociala medier

måndag, 25 mars, 2013

Tre måndagar i rad har vi haft kurs i sociala medier för företagare i Gnesta. Målet har varit att ge deltagarna kunskaper och verktyg för att på egen hand utveckla en effektiv marknadsföring i sociala medier.

Kursen har omfattat både teori och praktiska inslag som att starta upp en sida på Facebook och twittra. Det har med andra ord varit väldigt intensiva kurstillfällen – mycket att hinna med på kort tid!

Därför är det extra kul att konstatera att vi lyckades med det vi ville – att få igång förståelse och ”rätt tänk”, skapa aha-upplevelser och få deltagarna att inse att ”jag skulle ju faktiskt kunna använda en blogg till att…”. Och: ”Nu ska jag hem och starta igång en butik på Etsy.com!”. Och: ”Ja det klart, olika sociala medier beroende på vilka målgrupper man har tänkt sig, det är nog därför jag inte får fart på min facebooksida”.

För sociala medier är ju så mycket mer än Facebook. Det finns hur många sociala medier som helst. Under sista kurstillfället visade vi tänkbara användningsområden för bl.a Tumblr, Vine, Buffer, Pinterest, RebelMouse och Gimmie Bar.

Men ändå – det är inte verktygen som avgör. Och det handlar inte om att den som använder flest är bäst. Framgångsreceptet är att hitta sitt eget bästa sätt. Sin egen kombination av olika sociala medier, som tillsammans bildar en effektiv helhet och en målinriktad kommunikation och marknadsföring.

Några tips för att lyckas i sociala medier:

  1. Formulera syfte och mål – vad vill du uppnå med din närvaro i sociala medier?
  2. Prova olika sociala medier för att förstå hur de fungerar och till vad de kan användas. Låt det få ta tid. Det kan ta ett tag innan man kommer underfund med till exempel Twitter. Att börja med att betrakta hur andra gör är en bra start.
  3. Matcha mål med lämpliga verktyg. Börja med ett eller ett fåtal och komplettera efter hand. Ta även hänsyn till din egen förmåga (vad du kan och har lust att lära sig) och dina resurser (engagemang och tid).
  4. Fundera över hur du kan ”knyta ihop säcken”, dvs få en helhet där de sociala medier du använder kan länkas samman med varandra och hur du kan ”återanvända” innehåll.
  5. Avsätt tid och strukturera ditt arbete. Bra för både noviser och ”proffs”. I början krävs mycket tid för att komma underfund med verktygen. Efterhand behöver man effektivisera arbetet för att undvika tidstjuvar.
  6. Efter ett tag, några månader av regelbundet arbete: Mät (kvantitet/kvalitet av nätverk och kontakter, inkommande förfrågningar, sålda produkter etc), utvärdera och stäm av mot uppsatta mål. Är du på rätt väg? Varför eller varför inte? Vad kan göras bättre? Justera där det brister – mer praktisk kunskap om verktygen, ett mer ändamålsenligt innehåll, effektivisera arbetet eller prova andra sociala medier som bättre stämmer överens med ditt syfte.

Sist men inte minst. Att lyckas i sociala medier handlar mycket om tid och engagemang. Det blir vad man gör det till, och det man tycker är roligt brukar bli bäst.

Stort tack till alla flitiga kursdeltagare!

Kreafon har genomfört kursen i sociala medier på uppdrag av Projekt Gnesta Företagsutveckling, ett ESF-projekt för regionens småföretagare och soloföretagare. Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.