Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


Kreafon kommunikationsbyråKreafonbokensociala medier

En framgångssaga om en bok

torsdag, 28 mars, 2013

Runt 2008 började vi på Kreafon att arbeta med sociala medier, både för oss själva och åt våra kunder. Vi var en av de första byråerna i Sverige med detta, och det var inte helt lätt.

Det fanns en stor skepsis bland våra kunder. Facebook kan man väl inte använda som företag? Och ett seriöst företag kan väl inte blogga?

På olika sätt arbetade vi med att visa möjligheter med sociala medier, för att få företag att våga prova. Vi bjöd in till föreläsningar och workshops om sociala medier hos Kreafon. Populärt och välbesökt! Men frågorna tycktes bli fler, inte färre, efter dessa frukostföreläsningar.

Det var då jag (Lena) fick idén om en bok om sociala medier. Jag ville skriva ner allt det där jag inte hann säga på föreläsningarna, och jag ville ha något samlat att hänvisa vidare till inte bara lösryckta länkar. Dessutom saknade jag råd och goda exempel anpassade till svenska förhållande. Nog för att sociala medier är globalt, men vi är inte amerikaner och det finns vissa skillnader i kultur och beteende som också märks i sociala medier.

Så, jag skrev en bok, Marknadsföring och Kommunikation i Sociala Medier. Den gavs ut av Kreafon 2009 och blev den första svenska boken om sociala medier. Jag hade inte kunnat drömma om en så stor anstormning! Första upplagan tog slut på ett par veckor.

Boken köptes av företag och organisationer runt om i Sverige och Norden. Högskolor, gymnasier och medieutbildningar beställde den som kurslitteratur, och boken placerade sig på Bokus topplista för facklitteratur flera gånger under 2009 och 2010. Fantastiskt roligt!

Det är fyra år sedan jag skrev boken och under årens lopp har den tryckts upp i ett antal tryckningar. Numera finns den också som e-bok. Det är en stor komplimang att boken fortfarande är så populär. Någon har räknat ut att den är den mest citerade boken inom sin genre, och med sina försäljningssiffror kvalar den in som ”bestseller” för att vara en fackbok.

Men, vet ni vad? Nu tycker jag att det börjar bli dags för en ny omarbetad upplaga. Det har hänt en hel del de senaste fyra åren. Människor och företag har mognat och det har kommit en hel del nya tjänster. Inte minst har jag själv helt andra erfarenheter idag än för fyra år sedan. Och så har jag ett nytt namn, Lena Carlsson har ju blivit Lena Leigert.

Jag skriver en ny bok nu. Det är fortfarande en övergripande bok om marknadsföring och kommunikation i sociala medier, men med en hel del nya infallsvinklar och områden, som jag berättar mer om här i bloggen framöver.

Samtidigt vill jag ta tillfället i akt och ställa en öppen fråga: Har du läst boken och saknar något i innehållet? Jag tar tacksamt emot synpunkter, önskemål och förslag. Välkommen att kommentera här under bloggposten eller maila till bok@kreafon.se. Stort tack på förhand!

Än finns inget bestämt utgivningsdatum. Men vill du redan nu förboka ett ex av boken så maila till bok@kreafon.se (inte bindande). Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


2 kommentarer till “En framgångssaga om en bok”

  1. Dialog och delaktighet – en utmaning! | Kreafonbloggen säger:

    […] vill dela ett särskilt innehåll? Mycket intressanta frågor, tycker jag. I arbetet med min nya bok är detta ett av områdena jag valt att titta närmare […]

  2. Därför misslyckas företag med sociala medier | Kreafonbloggen säger:

    […] med den kommande boken sätter igång tankar och resonemang om mycket. Jag (Lena) plöjer igenom forskning, […]

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.