Vad är content marketing?
torsdag, 4 april, 2013En sak som jag (Lena) tittar närmare på just nu är content marketing. Det är ett av de områden som jag vill utveckla i den kommande boken.
Så, vad är content marketing? Så här säger Wikipedia:
“Content marketing – creation and sharing of media and publishing content in order to acquire customers. This information can be presented in a variety of media, including news, video, white papers, ebooks, infographics, case studies, how-to guides, Q&A’s, photos, etc.”
Det förekommer lite olika syn på saken, men generellt handlar det om att skapa och distribuera innehåll på användarens villkor. Inget nytt kan tyckas. Företag har sedan länge skapat egna kommunikationskanaler som kunder av eget intresse tagit del av och uppskattat, som till exempel kundtidningar, kokböcker från livsmedelsföretag och Ikeakatalogen. “Vi säljer inte möbler, vi säljer inspiration”, som en tidigare Ikea-chef uttryckte det på en föreläsning jag var på i höstas. Och folk gillar verkligen att inspireras av Ikeakatalogen.
Själv jobbade jag med ”content marketing” redan för femton år sedan, utan att veta om det. På den tiden hette det kundtidningar, informationsfilm, diskussionsforum, medlemsböcker och gratisguider.
Som så mycket annat har ”content marketing” funnits mycket längre än själva begreppet, men i en tid av reklamundvikande kombinerat med ny teknik för kommunikation blir det särskilt intressant. I sociala medier är det inte företagen som väljer sina målgrupper. Det är blivande kunder som väljer företag och produkter. I det sammanhanget blir det ytterst viktigt med ett relevant innehåll.
Så, hur kan man arbeta medvetet med content marketing kopplat till sitt innehåll i sociala medier? Är förutsättningarna för lyckad content marketing kopplad till bransch? Hur kan content marketing ta sig uttryck i olika sociala medier? Och hur kopplar man ihop aktiviteter på och utanför nätet? Det är några av de frågor jag vill besvara, och ge goda exempel på, i kommande boken.
Har du något att dela med dig av, positiva och negativa erfarenheter kring content marketing, är du mer än välkommen att höra av dig i kommentarsfältet, på twitter @lena_leigert eller e-post lena[a]kreafon[punkt]se. Är ditt företag nyfiken på content marketing i praktiken? Kontakta Kreafon. Foto: Bildarkiv, Kreafon.
torsdag, 11 april, 2013 at 8:32 e m
[…] i kommunikationen. Om verktyg och teknik stått i fokus fram tills nu, så kommer (kvaliteten i) innehållet att få en större betydelse framöver för den som vill lyckas i sociala […]
söndag, 16 juni, 2013 at 3:50 e m
Det finns en utmaning att i rollen som den som skapar innehåll våga säga att dess syfte inte är att driva försäljning. Att till exempel våga säga till ekonomichefen eller vd:n att ni tagit fram en e-bok vars syfte är att utbilda marknaden. Punkt. Pratar man inte försäljning eller lönsamhet är det svårt att få gehör. Det gäller att kunna sätta varje innehåll i ett större sammanhang i säljkedjan och visa att marknaden kanske måste utbildas för att bli köpredo till exempel.
Förövrigt gillar jag utvecklingen mot content marketing och det ska bli väldigt spännande att se hur det blir framöver.
tisdag, 23 februari, 2016 at 7:04 f m
[…] ”Det förekommer lite olika syn på saken, men generellt handlar det om att skapa och distribuera innehåll på användarens villkor.” – Kreafon […]