Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


media & medievanorsociala medier

Apropå åskådare och delaktighet i sociala medier

torsdag, 11 april, 2013

Ett förtydligande är på sin plats, apropå förra bloggposten om att de flesta av användarna är så kallade ”passiva” åskådare:

Att lyssna är inte passivt (tycker jag, Lena). Men OM man har delaktighet och dialog som mål med sin närvaro i sociala medier, och om man med dialog avser ”ömsesidig aktivitet” (utöver att enbart lyssna) så är det viktigt att vara medveten om detta användarbeteende.

Likaså kan det vara viktigt att ha åskådargruppen i åtanke när man mäter och utvärderar aktiviteter (med reservation för vad det är man faktiskt vill mäta). Att till exempel enbart mäta antal kommentarer, och se det som enda måttet på framgång, ger förmodligen enbart halva sanningen. Man missar ju då alla tysta (men intresserade och ”delaktiga”) användare.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.