Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


föreläsning, kurs, utbildningi göteborgsociala medier

Dialog och delaktighet – en utmaning!

torsdag, 11 april, 2013

Idag hade jag (Lena) nöjet att hålla ett föredrag på konferensen Digikult, en konferens om kulturarv på nätet. Under konferensen pratade även Kajsa Hartig (på bilden), digital navigatör, nya medier på Nordiska Museet. Intressant att få ta del av deras erfarenheter av sociala medier i samband med utställningen Hår.

Jag pratade om sociala medier, under rubriken delaktighet. Kortfattat handlade det om nya utmaningar för företag och verksamheter som vill skapa dialog och delaktighet i sociala medier:

Fram till nu har den stora utmaningen för företag och organisationer varit att komma igång med sociala medier. Det är fortfarande en stor utmaning för både små och stora företag – att komma igång (Var? Hur?). Det kräver att man känner sig trygg, vilket i sin tur brukar betyda att man behöver införskaffa nya kunskaper. För att komma igång ordentligt krävs också nya arbetsrutiner (Hur ska vi hinna?) och ibland behövs organisatoriska förändringar (Vem ska bemöta kommentarer?). Att kommunicera i sociala medier påverkar mer än vad man kan tro.

Många företag och organisationer har en närvaro i sociala medier idag. Man vill vara där medborgare och konsumenter är. SKL:s undersökning visar till exempel att medborgardialog är den främsta anledningen till varför kommuner vill vara i sociala medier.

Men nu är det dags för nästa steg. Hittills har många förutsatt att en egen närvaro är gott nog. Att det räcker att ”finnas där kunderna finns”. Men riktigt så enkelt är det ju inte.

När ”alla” företag och verksamheter finns i sociala medier är det hård konkurrens om människors engagemang. Det går inte att ta människors delaktighet för given. Detta är något som allt fler företag och organisationer upptäcker när man börjar mäta och utvärdera sina aktiviteter i sociala medier. Man har en sida på Facebook, men aktiviteten lyser med sin frånvaro.

För företag och verksamheter som vill skapa dialog och delaktighet är det viktigt att ha i åtanke att:

  • Sociala medier är först och främst arenor för kontakt människor emellan. Många vill inte vara kompis med varumärken eller sociala med myndigheter.
  • De flesta användare i sociala medier (alla åldersgrupper) tillhör de så kallade ”åskådarna”, det vill säga människor som föredrar att läsa och betrakta. Dessa människor är sparsamma med statusuppdateringar och kommentarer, och de delar sällan eller aldrig med sig av innehåll.

För den som har till exempel medborgardialog som främsta syfte är det här en stor utmaning, om man med dialog menar ömsesidig aktivitet. Kreafons rapport Kommunen på Facebook visar att det finns en stor utvecklingspotential för kommuner! Ett kvalificerat antagande att detta gäller även andra offentliga verksamheter och både små och stora företag.

Detta tycker jag att man ska se som något positivt: Det är dags att ta nästa steg, mot en än mer ändamålsenlig och givande kommunikation i sociala medier! Vilken typ av innehåll är det som engagerar och sprids? Vad är det som gör att människor vill dela ett särskilt innehåll? Mycket intressanta frågor, tycker jag. I arbetet med min nya bok är detta ett av områdena jag valt att titta närmare på.

I dagens föredrag nämnde jag några faktorer som spelar roll för att öka möjligheterna till en mer aktiv dialog. Till exempel visar forskning på att innehåll som väcker känslor har större chans till stor spridning. Det är också klart att den som vill utveckla sin närvaro i sociala medier kommer att behöva arbeta mer medvetet med sitt innehåll, både vad gäller faktiska beståndsdelar men också med tonaliteten i kommunikationen. Om verktyg och teknik stått i fokus fram tills nu, så kommer (kvaliteten i) innehållet att få en större betydelse framöver för den som vill lyckas i sociala medier.

Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


1 kommentar till “Dialog och delaktighet – en utmaning!”

  1. Apropå åskådare och delaktighet i sociala medier | Kreafonbloggen säger:

    […] Dialog och delaktighet – en utmaning! ? information & kommunikationsociala […]

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.