Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


forskning, undersökning, statistiksociala medier

Ny forskning: Så används Instagram av besökare

måndag, 29 april, 2013

Många menar att Instagram bara används för spontana och triviala bilder på måltider och husdjur. Men ny världsunik forskning från Göteborg visar på motsatsen. Många lägger nämligen ner mycket möda på fotona, men även på texten kring bilderna. Här finns en del att tänka på för kommunikatörer!

Forskarna har studerat hur besökare på Naturhistoriska Museet i Göteborg fotograferar och presenterar innehåll från museet. Det kallas ibland för “social photography” eftersom användarna använder t.ex taggar och text för att ge bilderna nya sociala sammanhang. Ett mycket relevant område för marknadsföring idag.

Studien visar att vissa besökare anpassar sitt besök för att få bra bilder. Då är det mest intressant med djur som är roliga, snygga eller speciella på annat sätt. Det handlar inte bara om utseende utan kan även vara sådant som kan ge ett bra textinnehåll. Här kan kommunikatören till exempel tänka “Hur kan vi hjälpa besökare att få bra bilder som besökarna vill dela med sig av?”.

En del besökare manipulerar bilderna för att ge dem en speciell stil. Andra tar mer spontana bilder och använder istället text och taggar för att sätta sin personliga prägel på det. I den här studien var det vanligaste att skämta och leka med ord. Vissa tog bilder utifrån en textidé snarare än tvärtom.

Eftersom besökarna lägger upp sina foton på Instagram medan de är på museet, så engageras deras följare också i upplevelsen. I ett fall börjar en besökare ta mer bilder på söta djur på grund av en kommentar på Twitter. Ett bra exempel på hur en enskild persons besök engagerar människor som befinner sig på en helt annan plats.

Naturhistoriska museet i Göteborg har här fått mycket uppmärksamhet utan att “göra någonting”. Eller? Nja. Det ligger givetvis mycket arbete bakom deras utställning. Det är ju det som ger underlag för engagemanget. Frågan är om de vill göra en ännu mer “spridningsvänlig” utställning? Eller vill de, på grund av t.ex upphovsrätt, försöka behålla kontrollen över spridningen? Det är en fråga som är relevant för många verksamheter idag.

Studien heter “Instagram at the museum – Communicating the museum experience through social photo sharing” och har tagits fram av Alexandra Weilenmann, Thomas Hillman och Beata Jungselius vid Göteborgs universitet. För er som söker inspiration kring sociala medier och museer så listar Museum Analytics och Shorty Awards vilka museer som är mest populära på Facebook och Twitter.

Läs mer: Instagram – inte så trivialt (Göteborgs-Posten), Appen som gjorde fotograferande till näthoby (Sveriges Radio) Foto: skärmdump, Naturhistoriska Museet Göteborg, web.stagram.com

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.