Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


forskning, undersökning, statistiksociala mediervarumärke & strategisk kommunikation

Service på Facebook – svenska företag i världsklass

måndag, 6 maj, 2013

Social Bakers har tittat på hur ”socialt hängivna” företag och varumärken i olika länder är på Facebook. Det mäter de genom att se hur många av besökarnas frågor som besvaras, och hur lång tid det tar. I genomsnitt besvaras 6 av 10 frågor och svaret kommer efter 22 timmar.

I Sverige besvaras 85% av frågorna, vilket är fjärde bäst i världen enligt Social Bakers studie. De andra länderna i topp är Danmark, Nederländerna och Norge. Nordeuropeiskt så det förslår. Men på första plats finner vi faktiskt Guatemala!

De nordiska länderna har en sak gemensamt. Man svarar på det mesta, men det tar ganska lång tid. I Sverige tar det 36 timmar att besvara en fråga, i genomsnitt. VD:n för Social Bakers tycker att man i framtiden ska besvara frågor på 30 minuter. Och det vore ju bra, men är det rimligt? Och hur socialt kan ett varumärke vara?

Det beror ju på vad man menar, såklart. Men man kan konstatera att det ställs allt fler frågor till varumärken på Facebook. Och varumärkena har blivit mycket flitigare med att svara också. För två år sedan svarade man inte ens på 1 av 10 frågor.

Rimligtvis innebär det att allt fler förväntar sig ett svar på Facebook. Och i så fall bör det finnas rutiner för att besvara frågor. En del frågor kan – och bör – ta flera dagar att besvara, om ämnet är komplext. Men att besvara en fråga med ”vi tittar på det och återkommer så snart som möjligt” kanske inte behöver ta 36 timmar heller.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.