Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


forskning, undersökning, statistiksociala medier

Företags ansvar för kränkande kommentarer

måndag, 27 maj, 2013

Enligt lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor (BBS-lagen) är företag och organisationer ansvariga även för kommentarer som andra skriver i deras kanaler i sociala medier. BBS-lagen gäller till exempel uppvigling, hets mot folkgrupp och upphovsrättsintrång. Men BBS-lagen gäller inte förtal.

Apropå hot och kränkningar på nätet menar Datainspektionen att det behövs en generell straffbestämmelse som kriminaliserar grova kränkningar. 2010 tog man fram en vägledning som klargör vilka krav personuppgiftslagen ställer på företag och organisationer som använder sociala medier. Nu är det dags att ta nästa steg.

Tidigare i år meddelade Datainspektionen att man inleder en granskning av tio slumpmässigt utvalda företag och organisationer som alla har en omfattande närvaro på Facebook. Syftet är att undersöka omfattningen av integritetskränkande kommentarer och hur organisationerna hanterar besökarnas inlägg.

”Förhoppningsvis blir den granskning som vi nu inleder en väckarklocka för företag att ta del av den vägledning och införa rutiner för att hantera besökarnas kommentarer” skriver Datainspektionen i senaste numret av Integritet i Fokus (pdf). Man tillägger också att huvudansvaret ligger på den person som skriver kommentaren.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.