Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


Kreafonbokensociala medier

Därför misslyckas företag med sociala medier

fredag, 31 maj, 2013

Arbetet med den kommande boken sätter igång tankar och resonemang om mycket. Jag (Lena) plöjer igenom forskning, undersökningar och statistik. Bollar med kloka människor i min omgivning och pusslar. Som jag nämnde tidigare finns det fortfarande mycket för företag att utveckla vad gäller marknadsföring och kommunikation i sociala medier.

Rubriken till denna bloggpost må vara överdrivet provocerande. Samtidigt är det många företag som inte är nöjda med sina satsningar i sociala medier. Man famlar desperat efter att försök mäta, men det finns liksom inget att mäta. Många företag är direkt missnöjda och verkar ha tappat tron på sociala medier – ”sociala medier är dåligt”.

Jag tycker inte alls att det är konstigt att företag inte lyckas bättre. Fortfarande arbetar man alldeles för ofta utifrån alldeles för mycket traditionellt reklamtänk, utan hänsyn till dagens förutsättningar.

Jag tycker också att man alltför ofta är för kanalfokuserad. Med fel tänk i botten spelar det ingen roll om man har en blogg, en facebooksida eller ett instagramkonto. Man kommer inte lyckas bättre för det.

Så här är det (säger forskarna):

  • Folk är reklamtrötta och reklamundvikandet är utbrett. Folk vill inte ha reklam.
  • Majoriteten av användarna i sociala medier ser det som sin privata sfär, dit företag inte är välkomna.
  • Det är väldigt vanligt att folk använder sig av google för att leta upp produkter de vill köpa och information de behöver.
  • Konsumenter tycker att reklam är helt okej. När produkter placeras in i passande sammanhang har man inget emot det. Därför är folk generellt sett relativt positivt inställda till produktplacering, till exempel.
  • Folk uppskattar reklam. Sådant som ligger oss nära ser vi som ”värdefull information” och ”inspiration”, inte som ”reklam” i negativ bemärkelse. Ett lysande exempel är Ikea-katalogen.
  • Människor litar oerhört mycket på vänner och bekanta (i sociala medier) inför ett köp.

Så, företag, läs dessa sex punkter en gång till. Fundera över vad de innebär i praktiken och börja sedan använda dem som utgångspunkt i er marknadsföring. Vänd misslyckande till framgång. Strunta i alltför pushig reklam och sluta med oseriösa tävlingar och erbjudanden. Resultatet blir bara badwill och ännu mer reklamtrötta konsumenter. Satsa på förtroende och goda kundrelationer istället.

Det är mycket roligare, både för er och era blivande kunder, med reklam som faktiskt uppskattas. Dessutom genererar den mer klirr i kassan.

I en kommande bloggpost utvecklar jag punkterna med exempel på vad de kan innebära i praktiken.

Det finns forskning och undersökningar som stödjer mina påståenden i denna bloggpost, men av tidsskäl nämner jag inte källor här. Fullständig källförteckning kommer dock att finnas i boken. Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


2 kommentarer till “Därför misslyckas företag med sociala medier”

  1. Marina Smyth Samsjö säger:

    Hej Lena,
    Bra artikel. Håller med om att det är för mycket kanalfokuserad. Det jag tycker man glömmer är (återigen) att analysera vem man talar med och till. Hur ser mottagaren ut och hur använder hen de sociala medierna? Och till slut, vad är det som är så intressant med just din produkt/tjänst att du har rättighet/min tillåtelse att invadera “mina” sociala medier med din reklam? Det gäller att, som du påpekar, ge ett mervärde som jag (som konsument) uppskattar.
    Hälsningar
    Marina

  2. Så lyckas företaget i sociala medier | Kreafonbloggen säger:

    […] Därför misslyckas företag med sociala medier ? Kreafonbokenmarknadsföring & reklamsociala […]

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.