Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


Kreafonbokenmarknadsföring & reklamsociala medier

Så lyckas företaget i sociala medier

måndag, 3 juni, 2013

Fortsättning på föregående post.

Som någon sa krävs det tid för att lyckas i sociala medier. Så sant. Och det krävs kunskap,  engagemang och en massa andra saker. Men för att knyta an till föregående post så behöver man också utgå från rimliga förutsättningar, inte önsketänkande.

Framgångsrik marknadsföring i sociala medier, hur lyckas man? Här är några exempel på vad jag (Lena) tycker man kan göra för att utgå från de ibland ganska tuffa förutsättningar som reklamforskarna har identifierat:

Sex tips – Så lyckas företaget i sociala medier

  • Folk är reklamtrötta och reklamundvikandet är utbrett. Folk vill inte ha reklam.
    Skippa det traditionella reklamtänket, eller dämpa det i alla fall. Tänk inte ”nå ut”, ”stick ut”, ”få uppmärksamhet”. Tänk istället på vilket mervärde ni kan ge, och hur. Satsa på innehåll som folk är intresserade av att ta del av och sprida. Marknadsför på konsumentens villkor. Innehållet och nyttan är viktig. Därför pratas det allt mer om bland annat content marketing nuförtiden.
  • Det är väldigt vanligt att folk använder sig av Google för att leta upp produkter de vill köpa och information de behöver.
    Hänger ihop med föregående punkt. Satsa på innehåll som folk söker efter. Att göra sig nådd och tillgänglig när potentiella kunder söker efter företagets tjänster och produkter som era är smart. Sökmotoroptimering alltså. Men också omvärldsbevakning i sociala medier, för att kunna ge rätt tips vid rätt tillfälle.
  • Majoriteten av användarna i sociala medier ser det som sin privata sfär, dit företag inte är välkomna.
    Det här är ett gissel, lätt att blunda för som marknadsförare. Men inte desto mindre sant. Så, istället för att kämpa emot (”hur når vi ut?!”, ”hur skapar vi uppmärksamhet?!”), så acceptera läget och försök hitta lösningar för att ändå skapa intresse (”vad kan folk vara intresserade av?”, ”Hur gör vi oss tillgängliga när de behöver våra produkter och tjänster?”). Tål att tänkas på: Även om ni som företag inte har fritt inträde till den privata sfären så har bekanta det. Se sista punkten.
     
  • Konsumenter tycker att reklam är helt okej. När produkter placeras in i passande sammanhang har vi inget emot det.
    Hitta sammanhang och tillfällen där era produkter och tjänster passar in. Det kan vara alltifrån relevanta bloggar till sponsrade evenemang. Det kan också handla om rätt information under rätt hashtag på Twitter eller Instagram, eller kopplat till en geografisk position.
  • Folk uppskattar reklam. Sådant som ligger oss nära ser vi som ”värdefull information” och ”inspiration”, inte som ”reklam” i negativ bemärkelse. Ett lysande exempel här är Ikea-katalogen.
    Ju mer era fans gillar er, desto mer öppna för reklam. Dra nytta av det i era kanaler med prenumeranter som redan gillar er. Erbjudanden och mer eller mindre säljande produktnyheter är välkomna och uppfattas inte som störande. Men bör göras med viss stil, finess kälsla och tajming, förstås.
  • Människor litar oerhört mycket på vänner och bekanta inför ett köp.
    Lura inte folk att sprida reklam för er (till exempel genom att låta nya användare ovetandes twittra när de registrerar ett konto eller genomför ett köp hos er). Stimulera istället naturlig och ärlig spridning. Nöjda kunder och engagerade användare är en mycket bra början.

Läs mer: Utvecklade resonemang i min kommande bok, hösten 2013. Än finns inget bestämt utgivningsdatum, men vill du redan nu förboka ett ex av boken så maila till bok@kreafon.se (inte bindande).  Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


2 kommentarer till “Så lyckas företaget i sociala medier”

  1. Staffan Lind säger:

    Du har så rätt. Allt för många företag använder sociala medier som en megafon när det istället handlar om att ha en dialog med sin målgrupp/fans/följare. Att få någon att dela ett inlägg på en företagssida är guld värt men för det krävs relevant innehåll som mer handlar om tips och råd än om sedvanliga reklambudskap.

  2. Sociala medier | Digital marknadsföring säger:

    […] tips angående att tänka på när du kommunicerar med sociala medier från Kreafonbloggen […]

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.