Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


forskning, undersökning, statistikkommunikation i offentlig sektorsociala medier

Ny undersökning om kommuners språk på Facebook

tisdag, 13 augusti, 2013


I våras blev vi kontaktade av Anton Mencin som skrev en uppsats i svenska om medborgardialogen i Facebook. Han hade sett vår rapport Kommunen på Facebook och hade en del frågor. Nu har vi läst uppsatsen, och tänkte dela med oss lite av den.

Det är en kort uppsats, men den rymmer en hel del läsvärt för dig som är intresserad av språket i sociala medier. Kommunerna som Anton har tittat på har ett bra språk för sociala medier. Du-tilltal, värdeord, påståenden och uppmaningar används för att skapa engagemang och hos läsarna, vilket är i linje med forskningen.

Trots det har de olika kommunernas sidor och inlägg väldigt många olika gillare. Anton menar därför att språket i sig inte är avgörande för succé i sociala medier. Och det verkar ju rimligt. Annorlunda uttryckt kan man säga att ett vårdat språk är något som läsare tar för givet. Ett dåligt språk ger ingen populär Facebook-sida.

Men om inte språket är avgörande, vad är det då? Ja, det vill ni bra gärna veta, va? :) Anton menar att innehållet är mer avgörande än språket. Innehåll som är aktuellt och väcker känslor, kombinerat med en uppmaning som ”gilla om du tycker om våren”, ger generellt sett fler gillare.

Och det är ju bra. Sen är ju antalet gillare inte allt. Det kan ju till exempel vara viktigare med hur ett inlägg sprids utanför Facebook. Trots att en sida bara har 100 gillare, så kanske där finns ”superspridare” som för vidare inlägget till tusentals personer i andra sociala nätverk. Eller utanför nätet, rentav.

Många glömmer av effekterna utanför nätet när de utvärderar sina insatser i sociala medier. Visst är det svårt att mäta, men det är i många fall också viktigare än det som händer på nätet. I slutändan är det väl ändå effekter utanför nätet som man strävar efter?

Man ska heller inte glömma att marknadsföra sin Facebook-sida utanför Facebook. Många av de som har populära sidor är bra på att t.ex prata om den i tryckt material, nyhetsbrev, hemsida, bloggkommentarer, forum, kampanjer och så vidare.

Anton Mencins uppsats är ett specialarbete i en fortsättningskurs i svenska språket. Den heter Medborgardialog i sociala medier – åtta svenska kommuners kommunikation på Facebook, och är skriven vid Göteborgs universitet.

RELATERAT INNEHÅLL


5 kommentarer till “Ny undersökning om kommuners språk på Facebook”

  1. Ann Kristin Carlström säger:

    Så intressant! Har ni möjigen en länkt till uppsatsen så man kan läsa hela den?

    Vänliga hälsningar
    Ann Kristin Carlström

  2. admin säger:

    Såvitt jag (Anders) vet så finns den inte online. Jag ska prata med Anton och se hur det ligger till, så hör vi av oss.

  3. Kreafon säger:

    Uppsatsen kommer att läggas ut på nätet, men Anton vet inte när. Jag (Anders igen) kommenterar här igen när jag vet mer. (klicka i ”meddela mig via e-post”-rutan nedan så missar du det inte)

  4. Kreafon säger:

    Inget nytt än så länge. Kontakta oss via mail om du fortfarande är intresserad.

  5. Kreafon säger:

    Idag fick vi mail från Anton, uppsatsen finns att läsa här: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/33902

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.