Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


Kreafon kommunikationsbyråmarknadsföring & reklamPR & kommunikationsociala medier

Vad gör en kommunikationsbyrå?

fredag, 23 augusti, 2013

Vad gör en kommunikationsbyrå? Det är sannerligen en bra fråga, som vi fick häromdagen. Det är inte alls konstigt om man som beställare tycker det är förvirrande med alla olika typer av byråer som finns – reklambyrå, PR-byrå, webbyrå, kommunikationsbyrå, produktionsbyrå…

Till och med facebook-byråer och sociala medier-byråer finns det ju nuförtiden! Och vad är egentligen contentbyrå eller content marketing-byrå?

Vad är skillnaden? Och hur ska man veta vilken typ av byrå man behöver?

Här är en snabbguide genom byrådjungeln:

  • Reklambyrå – Byrå som ofta arbetar från kreativ idé till design och produktion av t.ex trycksaker, annonser och webbsidor. Ibland anlitas webbyråer som underleverantör för den tekniska produktionen.
  • Produktionsbyrå – Byrå som specialiserat sig på produktion (inte kreativ idé) av t.ex trycksaker, film- och ljudproduktioner. Ofta underleverantörer till reklambyråer och PR-byråer.
  • PR-byrå – Byrå som arbetar med kommunikation i icke-köpta kanaler, till exempel pressmeddelanden och annat arbete för att få publicitet i nyhetsmedia eller för uppmärksamhet i bloggar och andra sociala medier. En PR-byrå kan också arbeta med lobbying, kriskommunikation och produktion av kundtidningar. Olika PR-byråer har olika inriktning och specialiteter.
  • Webbyrå – Byrå som arbetar med produktioner för nätet, t.ex webbsidor och e-butiker. En del arbetar från strategi till design och produktion, medan andra har specialiserat sig på någon av dessa delar. Vissa webbyråer erbjuder även komplett produktion av mobilappar.
  • Kommunikationsbyrå – Sedan några år tillbaka väljer många byråer att kalla sig för kommunikationsbyrå istället för reklambyrå eller PR-byrå. Detta för att man känner dig ”mitt emellan” reklam och PR, och idag är det ofta svårt att skilja på vad som är vad. Kommunikationsbyråer har olika inriktning och specialiteter. En del är fullservicebyråer (dvs arbetar med ”allt” från strategi till produktion av till exempel trycksaker och webbsidor). Andra är mer specialiserade (på t.ex en viss bransch eller en viss typ av marknadsföring). Vissa arbetar med konsumentreklam, andra med business to business (B2B).
  • Contentbyrå/content marketing-byrå – Byrå som specialiserat sig på content marketing. Ofta byråer som tidigare kallat sig PR-byrå eller tidningsproduktionsbyrå. Kan till exempel arbeta med personal- och kundtidningar eller (redaktionellt) innehåll till webbsidor.
  • Facebook-byrå – Byrå som specialiserat sig på marknadsföring på Facebook, t.ex annonsering och produktion av facebooksidor.
  • Sociala medier-byrå – Byrå som är inriktad på marknadsföring och kommunikation i sociala medier.

Ja visst är det en djungel! Och inte finns det knivskarpa gränser.

Så, vad är då Kreafon och när behöver man oss? Vi är en kommunikationsbyrå. En strategisk kommunikationsbyrå. Det betyder att vi är bra på att arbeta med ”sådant som inte syns, men märks”. Vi tar fram kommunikationsstrategier inför lanseringar, varumärkesplattformar, kommunikationsplaner för att kommunicera på rätt sätt med rätt målgrupp, handlingsplaner för kommunikation i sociala medier och så vidare. Det vill säga tänket bakom som gör att kommunikationen (reklam, PR och internkommunikation i alla kanaler) funkar som den ska, och ibland hamnar vårt arbete väldigt nära affärs- och verksamhetsutveckling och ledningsfrågor.

Vi var en av de första byråerna i Sverige att börja arbeta professionellt med sociala medier, och för många är vi kända av just den anledningen. Men vi arbetar alltså med bra mycket mer än ”bara” sociala medier. Dessutom jobbar vi inte med idé och produktion av ”konsumentreklamkampanjer” i sociala medier. Då är det bättre att anlita en kreativ reklambyrå.

Våra strategiska uppdrag handlar oftast, men inte alltid, om B2B eller kommunikation inom offentlig sektor. Som en följd av vårt strategiska arbete händer det att vi arbetar med design, produktion och operativt arbete i exempelvis sociala medier, såvida vår kund inte sköter det själv eller har en annan byrå.

 Sådär ja. Då har du full koll på byrådjungeln, och vet vad Kreafon gör?! :)

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


3 kommentarer till “Vad gör en kommunikationsbyrå?”

  1. Christian R säger:

    DU glömde sökbyrån ;-) men den är kanske självförklarande!

  2. Lena (Kreafon) säger:

    Bra komplettering, tack! Sök ska förstås inte glömmas :)

  3. Niclas Klubb0500.se säger:

    Precis det jag sökte efter svar på tidigare i morse! Tackar för inlägget!

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.