Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


varumärke & strategisk kommunikation

Varumärkets ordlista

torsdag, 5 september, 2013

Det finns många ord och begrepp inom varumärkesområdet. Men vad betyder de? Vissa ord används på olika sätt i olika sammanhang, vilket kan skapa förvirring. Här är därför en kortfattad ordlista. Så här använder vi orden på Kreafon:

Brand = engelskt ord för varumärke.

Identitet = det man är beskrivet i siffror och hårda fakta (omsättning, sortiment, produktdesign, egenskaper osv) men också mjuka värden som kultur, historia och personlighet.

Image = omvärldens uppfattning.

Kärnvärden = Verksamhetens ledord.

Logotyp = En visuell symbol. Kan varumärkesskyddas.

Trademark = engelskt ord för varumärke, men avser enbart den juridiska delen (jmfr med svenskans ”registrerat varumärke”)

Varumärkeslöfte = Det man lovar kunder, medarbetare och omvärld (Vad ska någon förvänta sig av varumärket?)

Varumärkesplattform = Grundläggande styrdokument för varumärkesarbete. Kan till exempel innehålla vision, kärnvärden, positionering och varumärkeslöfte.

Varumärkesstrategi = Hur man rent strukturmässigt arbetar med varumärket. House of brands (t.ex procordia som har flera varumärken ”i sitt hus”) eller branded house (t.ex apple där företaget är varumärket).

Värdegrund = Verksamhetens grundläggande gemensamma värderingar.

Vision = Den övergripande ledstjärnan, dit man strävar.

Positionering = den ställning man vill ha i jämförelse med konkurrenter, t.ex ”det trygga alternativet”.

Profil = det man skulle vilja vara.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.