Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


Kreafon kommunikationsbyrå

Kommunikationsbyrån svarar på frågor :)

onsdag, 25 september, 2013

Via sociala medier, mail och när vi är ute på föreläsningar och andra uppdrag får vi ofta frågor om Kreafon och det vi jobbar med. Här är svar på några av de vanligaste:

Hur länge har Kreafon funnits?
I tolv år.

Var finns Kreafon?
I Göteborg, men vi har uppdrag över hela Sverige.

Jobbar ni bara med sociala medier?
Nej, vi jobbar med bra mycket mer än så. Många förknippar Kreafon med sociala medier för att vi ofta syns i sådana sammanhang och för att vi har gett ut böcker inom området. Vi var en av de första byråerna i Sverige att börja arbeta professionellt med sociala medier, men innan dess arbetade vi ca 10 år med traditionella medier.

Vad gör en strategisk kommunikationsbyrå?
Vi arbetar med kommunikationsstrategier, ”smart tänk”, för marknadsföring, PR och varumärke. Vårt arbete består till exempel av att hålla workshops (ledningsgrupper) och utbildningar, vara ett professionellt bollplank och formulera planer inför t.ex ett varumärkesarbete eller en lansering, för att förbättra internkommunikationen eller för en givande närvaro i sociala medier.

Jobbar ni bara med offentlig sektor?
Nej, men det kan verka så ibland, eftersom det är de uppdragen som vi berättar mest om på vår hemsida och i bloggen. Kreafons uppdrag är fördelade på ca 50% inom offentliga verksamheter (kommuner och myndigheter) och ca 50% företag inom olika branscher, ofta tjänsteföretag och B2B. Uppdragen är ofta kopplade till affärsstrategier, t.ex lanseringsplaner och kommunikativa konkurrensfördelar gentemot konkurrenter. Med hänsyn till våra uppdragsgivare kan vi inte berätta om dessa uppdrag särskilt ofta.

Ordnar ni era utbildningar bara i Göteborg?
Våra öppna utbildningar håller vi huvudsakligen i Göteborg. Till våren finns planer även för andra orter, men det är inget bestämt i nuläget. Anmäl dig till våra utbildningsutskick så får du information om kommande utbildningar. Fyll i din e-postadress i det gröna fältet (nästan längst ner på sidan)

Hur ofta är ni ute och föreläser och håller utbildningar?
Vi är ute på den typen av uppdrag i genomsnitt ca 1-2 gånger i veckan.

Utbildningar inom vad och för vem?
Inom våra områden PR, varumärke och sociala medier. Det kan vara allt ifrån en workshop med en ledningsgrupp till en internutbildning för ett företags inhousebyrå eller för kommunikatörerna i en kommun. Vi håller även kortare och längre grupputbildningar på uppdrag av företagsföreningar och företagarprojekt, och då brukar deltagarna vara enmansföretagare eller blivande sådana.

Kan ni komma upp till oss i Norrland?
Jomenvisst! Vi arbetar över hela Sverige och har varit både i Malmö, Umeå och på Åland.

Var kan man köpa era böcker?
Kreafons böcker finns i kreafonbutiken.se. Böckerna finns också på Bokus, AdLibris och välsorterade bokhandlar (den senaste boken kommer att finnas där fr.o.m november i år).

Varför kan man inte betala mot faktura i er butik?
Kreafon är ett litet företag och därför måste vi minimera vår administrativa apparat. Vid större beställningar går det att kontakta oss och komma överens om fakturabetalning. AdLibris och Bokus erbjuder fakturabetalning för enstaka exemplar.

Vilka sociala medier använder ni?
Förutom Kreafonbloggen så finns vi på Twitter och Facebook. Med (o)jämna mellanrum är vi också på LinkedIn och Instagram och förhoppningsvis ska det bli mer aktivitet där framöver! Följ oss gärna, för en härlig blandning av tips inom PR, varumärke och sociala medier, och Kreafonvardag såklart. Vi ses!

Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.