Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


i göteborgsociala medier

Juridiken kring sociala medier

måndag, 7 oktober, 2013

För ett tag sedan deltog jag (Lena) på ett frukostseminarium tillsammans med Maria Winckler (marknadsrätt) och Malin Nordin (arbetsrätt) på MAQS Lawfirm i Göteborg. Det blev en riktigt lyckad tillställning och rekord i besökarantal, kul!

Själv fick jag den äran att prata om smart kommunikation och möjligheter i sociala medier. Bland annat visade jag på möjligheterna med att använda sociala medier både som person (i yrkesrollen) och som företag.

Maria Winckler och Malin Nordin gick igenom vanliga juridiska frågor och risker. För det räcker inte att bara vara kommunikativt smart i sociala medier. Det finns en hel del juridik att känna till också. Här kommer en sammanfattning av frukostseminariet:

  • Marknadsföringslagen och övriga regler gäller även på internet och sociala medier.
  • Spridning av kommersiella budskap (på användarens eget initiativ) via ”gilla” och ”dela” är ok. Men det är inte tillåtet att uppmana/belöna spridning (om det inte går att motsätta sig).
  • Lotterier i sociala medier är inte tillåtna. Tävlingar kan vara tillåtna, om utformningen lever upp till marknadsföringslagens krav.
  • Dold reklam är inte tillåtet. Man får inte betala för att bloggare ska skriva om produkten (om det inte framgår att bloggaren skriver på uppdrag av företaget). Företaget bryter då mot marknadsföringslagen det finns även risk för skattekonsekvenser för bloggaren.
  • Vad gäller arbetsrätt i sociala medier kan det vara bra att känna till lojalitetsplikten. Man kan inte säga vad man vill om sin arbetsgivare, inte ens efter arbetstid. Och tystnadsplikt i jobbet gäller naturligtvis även på nätet.
  • Det kan vara bra med en policy för sociala medier så att det inte uppstår oklarheter kring vad man som anställd får och inte får göra i sociala medier.

Vill du lära dig mer om juridiken som berör sociala medier? Då föreslår jag att du läser kapitel sju i min bok Marknadsföring och Kommunikation i Sociala Medier där jag bland andra haft god hjälp av Maria Winckler från MAQS och Katarina Ladenfors på Marlaw.

Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


1 kommentar till “Juridiken kring sociala medier”

  1. Nej, man får inte göra vad som helst på nätet som företagare! | Fröken Kumlin säger:

    […] Här är ett kortfattat blogginlägg med tips på mer info, undrar du mer över hur ditt företag kan utnyttja er närvaro på nätet på ett korrekt och effektivt sätt, hör av dig till mig så hjälper jag gärna er framåt. Posted in Företagande tagged with Företagande, Sociala Medier Kategorier […]

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.