Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


föreläsning, kurs, utbildningsociala medier

Att lära sig twittra

onsdag, 9 oktober, 2013

Nu har vi haft twitterkurs på Kreafon igen. Och det är alltid lika roligt med utlåtande som ”Jättebra! Långt över förväntningarna!”

Dagen handlade lite om grunderna, men allra mest om mer avancerad användning. Strategiskt, taktiskt och affärsmässigt tänk. För hur får man egentligen ut mesta möjliga nytta av Twitter? Det beror förstås på vad man är ute efter, och det är också en av de viktigaste sakerna att fundera över: Varför vill jag/mitt företag/min organisation använda Twitter?

Under dagen gick Anders och jag (Lena) igenom möjligheter för omvärldsbevakning, att få ut nyheter och för att nätverka. Vi visade på olika sätt att mäta och utvärdera, och vi pratade en hel del om skillnaderna mellan att använda twitter som (yrkesverksam) person och som företag/organisation. Det ena behöver inte utesluta det andra, det är fullt möjligt (och tillåtet enligt Twitters regler) att ha flera olika twitterkonton. Flera medarbetare kan alltså ha varsitt twitterkonto och det kan finnas ett (opersonligt) företagskonto. Eller man kan ha olika twitterkonton för olika projekt eller avdelningar.

Är du administratör för flera konton kan det vara praktiskt att använda verktyg som till exempel Tweetdeck eller HootSuite.

Men varför krångla till det med flera olika, räcker det inte med ett konto på Twitter? Åter igen, det beror på syftet. Men det finns saker som är betydligt mycket lättare att få till utifrån ett personligt konto jämfört med ett företagskonto. Affärsnätverkande och affärer görs mellan människor, och Twitter är inget undantag. Det är lättare att vara social och prata via ett personligt konto.

Är man däremot mest intresserad av att använda Twitter som en kanal för att sprida sina företagsnyheter, då kan det fungera utomordentligt bra med ett företagskonto, med logotypen som profilbild.

För dig som är helt ny på Twitter, och inte vet hur du vill använda det ännu, kan det vara bra att starta ett ”testkonto” först för att få bättre koll och prova dig fram.

Här är några nybörjartips:

  • Följ många. Gärna ett par tre hundra, och både företag och personer, så att du får ett aktivt och varierat flöde och kan se hur andra gör.
  • Använd twitters sökfunktion och se också vilka andra personer följer, för att hitta personer och företag att följa.
  • Börja med att ”lyssna”. Se hur andra skriver och om vad.

Vill du ha inspiration hur du kan använda Twitter på ett smart sätt för företaget eller i din yrkesroll? Boktips: Marknadsföring och Kommunikation i Sociala Medier

Vill du lära dig twittra, få hjälp med att starta upp ett konto och lära dig grunderna i hur man skriver olika typer av meddelanden etc? Boktips: Sociala Medier – En Lathund

Nästa twitterkurs kommer till våren. Anmäl dig till våra utskick så missar du inte när det är dags (fyll i din e-postadress i det gröna fältet nästan längst ner på sidan).

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.