Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


sociala medier

Pinterest lanseras på svenska

fredag, 11 oktober, 2013

Pinterest är en digital och social anslagstavla, en slags bokmärkestjänst för bilder och länkar. Tjänsten lanserades 2010 och nådde 10 miljoner aktiva användare på bara två år*. Så snabbt har inget annat socialt medium vuxit tidigare.

Användare på Pinterest kallas ”pinners” och har en eller flera anslagstavlor (pinboards) för att lägga upp (pinna) favoritbilder på. På så sätt går det att skapa önskelistor, planera inredningsprojekt, samla inspiration från potentiella resmål, upptäcka nya matrecept med mera.

Precis som på till exempel Twitter och Instagram kan användarna användare följa andra och få ett inspirerande bildflöde inom sina intresseområden. Gillar man en bild går det att repinna (som retweeta på twitter, eller dela på facebook) och det går att kommentera andras bilder.

Av Pinterests besökare är 80 procent kvinnor och 55 procent i åldrarna 25 till 44 år. Mest populärt är bilder inom inredning, mat, konsthantverk och mode, enligt Wikipedia.

I Sverige finns det runt 100.000 användare** och i ett pressmeddelande berättar Pinterest att man nu satsar på att lansera en svensk version med hjälp av svenska användare.

– Pinterest har alltid utvecklats utifrån användarnas feedback, säger Matt Crystal, ansvarig för Pinterest internationella expansion. Svenska användare, eller “pinners”, har visat sig vara särskilt aktiva och engagerade. Därför är det naturligt för oss att jobba tillsammans med dem för att kunna göra deras användarupplevelse ännu bättre.

Som företag kan du använda Pinterest för att stärka ert varumärke och inspirera till köp, genom att låta användare pinna era bilder. Men alla är inte lika förtjusta i tjänsten och det har varit en hel del diskussioner kring Pinterest och upphovsrätt.

Själva samlar vi bland annat Kreafons infografik på Pinterest. Följ oss gärna!

*Användare världen över, källa: Pinterest.**Källa: Carat, Comscore och Google Ad Planner (okt 2012). Foto: skärmdump från Pinterest.

RELATERAT INNEHÅLL


1 kommentar till “Pinterest lanseras på svenska”

  1. Anna Lerneryd säger:

    Ja, äntligen! Har själv pinnat i ett antal månader nu och har två boards för mitt företag på svenska i väntan på detta. Det är ett så bra verktyg både för att sprida content med hjälp av intressanta bilder men också för att spara saker man själv vill ha på nätet. Som en “wishlist”.

    För de som är nya rekommenderar jag att ni lyssnar på Podcasten “Oh so pinteresting” som bara handlar om hur du använder PInterest bäst för nöje och affärer.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.