Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


marknadsföring & reklamsociala medier

Tankar och trender sociala medier

måndag, 21 oktober, 2013

Jag (Lena) får många telefonsamtal och mail från journalister, studenter och företag. På sistone har det blivit många frågor kring sociala medier och trender. Tiden räcker inte alltid för att besvara varje mail, därav denna bloggpost.

Varför tycker du det är viktigt för företag att synas i sociala medier?
Jag tycker inte det är viktigt för alla företag att ”synas” i sociala medier. Men för många företag (och offentliga verksamheter) kan det vara bra att använda sociala medier för att kommunicera. Det kan tyckas vara att märka ord, men jag tycker det är viktigt att poängtera att sociala medier inte handlar om att ”synas”. Sociala medier är inte bara en ny kanal som vilken annan. Traditionell marknadsföring handlar om att synas och höras (mest). Men nya former för marknadsföring handlar om att kommunicera (bäst).

Vilket är det bästa sociala mediet för företag att använda?
Det beror på typ av företag och varför företaget vill använda sociala medier. På sid 84-85 i min bok Marknadsföring och Kommunikation i Sociala Medier (andra upplagan) finns en översikt över de vanligaste sociala medierna och deras användare, fördelar, nackdelar och lämpliga användningsområden.

Vad är content marketing?
Content marketing är, något förenklat, att skapa och distribuera innehåll på användarens villkor, dvs att marknadsföra företaget via uppskattat innehåll till skillnad från mer eller mindre ”påflugna annonser”. Läs mer här. Content marketing har blivit väldigt populärt de senaste 1-2 åren.

Varför startas så många content marketing-byråer nu?
Att content marketing blivit så populärt förklarar jag med flera parallella trender: Det är ett svar på att så kallad avbrytande reklam fungerar allt sämre. Det hänger också ihop med att innehållet är en viktig ingrediens för företag som vill lyckas i sociala medier. Därtill finns det branschrelaterade förklaringar: Mediebranschen är en bransch i stor förändring och många byråer konkurrerar om kunderna. Att starta eller nischa om sig (till en contentbyrå) kan vara ett sätt att hävda sig och signalera att man hänger med. Det kan också vara så att många byråer som tidigare kallade sig ”tidningsproduktionsbyrå” eller ”redaktionell byrå” känner sig mer hemma som contentbyrå, eftersom de arbetar med innehåll till så många olika medier nuförtiden.

Jobbar Kreafon med content marketing?
Vi arbetar med strategisk kommunikation, t.ex tar fram strategier för att utveckla ett varumärke eller för att kommunicera i sociala medier. Kommunikationsstrategier handlar till stor del om innehåll (Vad? Hur? Tonalitet?), så på det sättet arbetar vi med content marketing.

Hur kommer företagens användande av sociala medier att se ut i framtiden, tror du?
I framtiden tror jag att alla medier kommer att vara mer eller mindre ”sociala”. Begreppet ”sociala medier” blir alltså överflödigt och alla företag kommer att använda sociala medier. Framtidens (sociala) medier kommer att användas för marknadsföring, support, internkommunikation etc. Att använda sociala medier i sitt arbete blir lika naturligt som att maila eller att använda en telefon på jobbet idag. Men än är vi inte där. Man kan tycka att utvecklingen går snabbt framåt, men saker och ting tar ofta längre tid än vad man tror. Visste du till exempel att en av tre förbjuds använda sociala medier under arbetstid idag?

I år skrev jag en helt omarbetad upplaga av min bok från 2009. Spontant kan man tro och tycka att det är väldigt mycket som har hänt de senaste fyra åren. Det skrivs mer om sociala medier i nyhetsmedier, fler företag använder sociala medier, det rekryteras fler social media managers och det har tillkommit nya sociala medier, till exempel Instagram och Pinterest. Den allmänna kännedomen om och attityden till marknadskommunikation i sociala medier har ökat. Idag anses det inte vara oseriöst att ett företag finns på Facebook (och de som tyckte det 2009 verkar ha glömt att de tyckte just så ;)

Å andra sidan vill jag påstå att det faktiskt inte har hänt så mycket. Företag använder sociala medier på ungefär samma sätt för ungefär samma ändamål idag som för fyra år sedan. Problemen och utmaningarna ser ungefär likadana ut. Fortfarande råder osäkerhet kring affärsnyttan och hur man ska ”räkna hem sina investeringar”. Och fortfarande behövs mycket mer kunskap på ledningsnivå för att kunna fatta rätt beslut. Kunskapsbrist på ledningsnivå är kanske det största tillväxthotet för många företag, som jag ser det.

”Min uppgift är inte att förstå sociala medier och sådant, jag ska bara fatta beslut”. Företag med den inställningen i ledningsgruppen kan få det tufft att konkurrera framöver. För det handlar inte ”bara” om marknadsföring som “marknadsavdelningen kan sköta”. Smarta företag, nu och framöver, gör hela sin produkt eller affär social! (och då måste ledningen vara med)

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


2 kommentarer till “Tankar och trender sociala medier”

  1. Åsa på Memma säger:

    Åh vad glad jag blir av denna klarsyn, Lena! :-) Tydligt och bra beskrivet. Ska sprida det vidare.

  2. Diskussionsuppgift 2 | Kursblogg 2014 säger:

    […] Källor: Dagens Media DN 29 januari Västerbottennytt 19 sept 2013 Solis Brian & Breakenridge Deirdre, Putting the Public Back in Public Relations ? How Social Media Is Reinventing the Aging Business of PR, Prentice Hall, 2009 Digital Strategies for Powerful Corporate Communications Editerat.se Kreafonbloggen 21 oktober 2013 […]

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.