Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


föreläsning, kurs, utbildningmarknadsföring & reklamsociala medier

Kursdag om utmaningar i sociala medier

söndag, 17 november, 2013

kungsgatan

Det blev en intensiv dag hos Swedma i fredags. Tre timmar om aktuella utmaningar i sociala medier. Tre timmar! Ja, jag (Lena) fick prata mitt snabbaste :)

Skämt åsido så är det ett högaktuellt ämne, som intresserar mig mycket. Utmaningen för min del var att prata relevant för en grupp med representanter från så många olika branscher. Det blev också väldigt tydligt hur olika utmaningarna ser ut, beroende på inom vilken bransch man verkar, företagets syn på sociala medier och hur organisationen ser ut.

Dagen handlade bland annat om att hitta rätt i sina egna kanaler, olika sätt att arbeta för att få spridning, och metoder och verktyg som underlättar arbetsvardagen för den som sköter de sociala medierna.

Jag tyckte mig också märka hur tydligt det är att vi står i något slags skifte mellan ”traditionell marknadsföring” och ”ny marknadsföring”, och att det är en utmaning att våga arbeta nytt, fullt ut, för att dra nytta av sociala mediers fulla potential. Därmed inte sagt att traditionell marknadsföring är “fel” – och det ena utesluter heller inte det andra. Den som lyckas hitta en väl balanserad kombination av traditionell marknadsföring och ny marknadsföring har kommit långt. Men man behöver ha koll på när man gör vad, och varför.

Jag får ofta många frågor om mätning. Jag tycker definitivt att man ska mäta! Självklart ska aktiviteter i sociala medier generera nytta, och det är viktigt att stämma av att man är på rätt väg.

Men jag vågar påstå att det inte finns generella svar på vad man ska mäta och hur, eftersom det beror på hur (och varför) man använder sociala medier. Dessutom skulle jag vilja påstå att kommunikation i sociala medier inte låter sig mätas lika lätt som mer traditionell reklam (på papper eller digitalt). Eller åtminstone inte på samma sätt. Lite förenklat uttryckt: Det går inte att mäta ny former av marknadskommunikation med gamla metoder och mätetal.

Det viktiga är att man ser till att mäta rätt saker. Och vad som är rätt beror på ditt syfte och uppsatta mål (se kapitel 6 i Marknadsföring och Kommunikation i Sociala Medier).

En sak som är värd att poängtera är att det i sociala medier inte alltid är kvantitet som är det bästa och mest viktiga. 100 gillare på en facebooksida kan vara bättre än 1000, om det är engagerade personer och ärligt intresserade och köpvilliga kunder.

Intresset har varit stort för denna kurs, så Swedma har extrainsatta datum i Stockholm, Göteborg och Malmö (även icke-medlemmar kan gå). Vi ses, hoppas jag! :)

Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.