Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


i göteborgkommunikation i offentlig sektorPR & kommunikation

Kreafon, PR, kommunikation och Göteborg

söndag, 1 december, 2013

Med anledning av det på sistone flitigt omskrivna ”PR-arbetet” i Göteborg vill vi räta ut eventuella frågetecken:

Arbetar Kreafon åt Göteborgs Stad?
Ja, Kreafon har jobbat åt flera kommunala bolag och förvaltningar de senaste tolv åren och vi är tacksamma över att ha fått arbeta tillsammans med så många engagerade människor inom Göteborgs Stad. Vi är stolta över det vi tillsammans med våra uppdragsgivare har åstadkommit genom åren.

Finns det uppdrag ni tackar nej till?
Vi arbetar till exempel inte med politiska partier och inte med lobbying. De senaste åren har vi bland annat tackat nej till att hålla interna utbildningar och workshops för politiska partier. Vi brukar inte delta i upphandlingar som innebär icke-arvoderat arbete och vi tackar nej till uppdrag som av olika anledningar inte känns rätt för oss.

Kan man anlita Kreafon för medieträning och kriskommunikation?
Kreafon arbetar inte med medieträning och kriskommunikation i traditionell bemärkelse. Däremot är vi bra på kriskommunikation kopplat till sociala medier. Då bistår vi med strategiskt arbete, rådgivning och operativt arbete vid behov. Kreafon har aldrig haft uppdrag med anknytning till medieträning och kriskommunikation åt uppdragsgivare inom Göteborgs Stad. Däremot har vi bland annat arbetat med utbildningsinsatser för Malmö Stad och i Livsmedelsverkets regi.

Men vad är nyttan med kriskommunikation? Saker och ting är väl som de är?
Nja. Vi tror att öppen och ärlig kommunikation (och intention) förbättrar relationer och skapar förtroende. Det är vår utgångspunkt i allt vårt arbete. Vi tror också på att information inom offentliga verksamheter mår bra av att göras så tillgänglig som möjlig. Göteborgs Stad skulle till exempel kunna bli mycket bättre på att samordna kommunens kommunikation, särskilt i kritiska lägen. Oss veterligen ligger kommunikationsansvaret uppdelat på varje förvaltning och bolag, vilket gör att det ibland finns viktig information på ett bolags hemsida som inte, av olika anledningar, nämns på kommunens hemsida. Då finns risk att kommuninvånarna missar viktig information.

Men vissa saker kanske man inte vill kommunicera?
Visst är det svårt att bemöta och svara på vissa saker, men istället för att försöka dölja fel och brister är det bättre att fundera över hur, var och när man bör kommunicera. Till saken hör också offentlighetsprincipen. I Göteborgs Stads fall finns även en informationspolicy som antogs 2002 där ledordet är öppenhet. I policyn står bland annat (våra understrykningar):

”Kommunen har enligt lag skyldighet att tillhandahålla information, men Göteborgs Stad vill göra betydligt mer än så. Informationen ska kännetecknas av öppenhet och ett aktivt förhållningssätt. Lättillgänglig och begriplig information ska ge göteborgare, besökare, andra berörda, företag och organisationer kunskap om sina rättigheter och skyldigheter. Informationen ska också skapa möjligheter för att delta i den demokratiska processen och beskriva den service som staden erbjuder.”

Med en sådan informationspolicy tycker vi till exempel att det är konstigt att man har stängt av möjligheten att kommentera i vissa av kommunens sociala medier. Det är också underligt att vissa anställda inte tillåts använda sociala medier i sitt arbete. Menar man allvar med öppenhet och dialog borde man utbilda och tillsätta resurser, eller vad det nu är som krävs för att kunna praktisera öppenhet.

Är Göteborgs öppenhet konsulters ansvar?
Vi skulle säga att det är ett gemensamt ansvar. Som konsult bör man naturligtvis alltid sträva efter att agera  trovärdigt och professionellt. Samtidigt anlitas konsulter för att uppfylla beställarens önskan. Ibland kan sista utvägen för en byrå eller en konsult vara att tacka nej till ett uppdrag som känns tveksamt.

Självklart har beställaren också ett ansvar när man upphandlar, formulerar förfrågningsunderlag och lägger en beställning. Det vore orättvist att skylla Göteborgs slutenhet enbart på felaktiga eller olagliga råd från inblandade konsulter. Anställda på förvaltningar och bolag inom Göteborgs Stad har de senaste åren ljugit om kvitton, hyrt in vakter för att stoppa journalister, vägrat lämna ut information om upphandlingar och aktivt låtit bli att svara på frågor från allmänheten – även utan inblandning av konsulter.

 

Sist men inte minst: Som PR-byrå och kommunikationsbyrå är vi stolta över vårt arbetssätt och de uppdrag vi har haft åt Göteborgs Stad. Vi vet att det finns väldigt många kunniga och engagerade människor inom Göteborgs Stad som varje dag arbetar för att Göteborg ska vara en stad att trivas i (tack för att ni orkar!).

Vi är tacksamma över att få vara med och lyfta fram sådant som är bra i Göteborg. Det borde få ta större plats. Därmed inte sagt att man ska dölja det som är mindre bra. Bra PR och kommunikation behövs, i alla lägen.

Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.