Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


internet & teknikmarknadsföring & reklam

Ok att optimera på konkurrentens varumärke?

torsdag, 5 december, 2013

200464106-001

För ett tag sedan gick vi på ett seminarium med en av Sveriges största sökmotoroptimerare. I förbifarten sa en av föreläsarna att man kan sökmotoroptimera på konkurrenters namn och produkter. Man kan till exempel göra en annons på Google AdWords som visas för de som söker på konkurrentens namn.

Men får man göra så här? I ett nyhetsbrev så reder Varumärkesombudets Maite Eriksson ut begreppen:

– EU-domstolen har sagt ja under förutsättning att sådan användning av varumärket inte skadar någon av varumärkets funktioner, t.ex. skall annonsen inte göra Internetanvändarna osäkra på om det finns någon koppling mellan annonsören och varumärkesinnehavaren när så inte är fallet.

Vad som gör användaren osäker varierar ju såklart. Men säg att du skulle söka på ett klädföretag och istället får upp ett annat klädföretag i resultaten – skulle inte du bli lite osäker då? (Alternativt irriterad) Det gäller att ta det försiktigt här.

På Kreafon rekommenderar vi inte våra kunder att jobba på det här sättet. Men om man gör det, ska man göra det i syfte att erbjuda alternativ. Särskilt när det gäller större varumärken. Man kan alltså sökmotoroptimera på ett stort varumärke och erbjuda alternativ till deras utbud. Maite:

– Om annonsen bland annat bedöms föreslå ett alternativ till de varor eller tjänster som innehavaren av det kända varumärket erbjuder torde man vara i hamn – för tillfället.

Läs hela Varumärkesombudets nyhetsbrev här. Foto: bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.